Majoritatea sfaturilor de investitii vizeaza partea de cumparare a titlurilor si actiunilor de pe bursa, putine firme financiare acordand descrieri detaliate cu privire la momentul vanzarii. In continuare sunt prezentati cinci factori, evidentiati de traderii din piata si de Investopedia, care ar trebui sa ii faca pe investitori sa isi marcheze profiturile renuntand la actiunile cumparate.
Depasirea pretului tinta / Atingerea pragurilor de rezistenta
Primul lucru pe care investitorii trebuie sa il realizeze este acela ca pentru a avea succes pe bursa nu trebuie sa cumpere atunci cand preturile sunt la un nivel minim, iar apoi sa vanda exact cand sunt atinse maximele.
Atunci cand cumpara o actiune, cel mai adesea investitorii isi stabilesc un pret tinta, sau un interval de preturi, care odata depasit determina vanzarea acelor titluri – marcarea profiturilor. Orice achizitie de actiuni trebuie sa fie facuta pe baza unei analize proprii, din care sa rezulte ca respectiva companie are potential de crestere, scrie Investopedia.
Alti brokeri recomanda stabilirea a doua tinte de pret pentru vanzare. Odata atinsa prima tinta de pret, investitorul trebuie sa vanda jumatate din respectivele actiuni, iar cealalta jumatate trebuie vanduta atunci cand este atinsa tinta de pret superioara, sau cand scade sub primul pret tinta.
Traderii mai recomanda si vanzarea in momentele in care o actiune atinge un prag de rezistenta cunoscut, la care titlurile in cauza obisnuiesc sa isi opreasca seria de cresteri.
“Tehnic, m-as uita la zonele pe care pretul actiunilor nu poate sa le strapunga. Aceste niveluri de rezistenta ar trebui sa reprezinte un punct de plecare pentru vanzari”, spune Mihai Muresian, directorul de tranzactionare al societatii de brokeraj Intercapital Invest.
Schimbarea sau deteriorarea unor date fundamentale
Pe langa urmarirea pretului din piata a pretului actiunilor, investitorii trebuie sa monitorizeze si performanta companiei in sine. Declinul datelor fundamentale ale unui emitent poate reprezenta un semnal important pentru vanzarea actiunilor.
Intr-o lume ideala, investitorii ar realiza scaderea vanzarilor, a marjelor de profit si a cash flow-ului inainte ca pretul actiunilor sa inceapa sa scada.
In realitate, acest lucru este de multe ori dificil de realizat, insa anumite semnale de alarma pot sa fie date si in rapoartele analistilor din piata.
Nu trebuie uitate nici fraudele, un motiv extrem de serios pentru a vinde.
Cresterea puternica a pretului actiunilor
Este foarte posibil ca imediat dupa ce ati achizitionat actiuni pretul acestora sa creasca dintr-un motiv sau altul.
“Fie pentru ca au anuntat rezultate financiare mult mai bune decat era de asteptat, sau un dividend semnificativ, sau oricare alt eveniment pozitiv la care piata nu se astepta, este bine sa te gandesti ca acela reprezinta un moment bun pentru a vinde, in conditiile in care toata piata isi va dori respectivele actiuni, iar pretul de vanzare va fi fara indoiala unul bun”, considera Mihai Muresian.
O actiune ieftina poate sa se transforme foarte rapid intr-o actiune scumpa, fapt care fara indoiala va fi speculat in piata. In aceste conditii este recomandat sa vindeti in momentul in care actiunea cumparata a crescut foarte mult intr-un interval de timp relativ scurt. In caz contrar exista sanse foarte mari sa prindeti si valul de corectii obisnuit dupa aprecierile rapide.
Mai mult decat atat, daca actiunile scad ulterior, veti avea posibilitatea sa cumparati din nou acele titluri la un pret chiar mai mic.
Actiunea a devenit supraevaluata
Aceste este unul din cele mai grele motive pentru a vinde deoarece evaluarea tine atat de date matematice, cat si de felul subiectiv in care acestea sunt interpretate.
O regula in general folosita, dar care nu se aplica in cazul absolut oricarei companii din lume, este sa vinzi atunci cand actiunile companiei in cauza se tranzactioneaza la multipli peste media sectorului din care fac parte.
O alta metoda pentru a determina momentul cand este timpul sa vinzi, din cauza ca o actiune a devenit supraevaluata, este atunci cand indicatorul PER (pretul actiunii raportat la profitul net pe actiune) al companiei depaseste media pe zece ani inregistrata de acea actiune. De exemplu, in timpul perioadei de boom a internetului, actiunile Wal-Mart se tranzactionau la un PER de 60, fapt care, in ciuda calitatii companiei, ar fi trebuit sa ii faca pe investitori sa inteleaga faptul ca grupul devenea supraevaluat.
Dupa o fuziune
In cadrul tranzactiilor de fuziuni si achizitii, companiile sunt in general vandute la preturi cu 20 – 40% mai mari decat evaluarea din piata. Atunci cand un investitor este indeajuns de norocos sa detina actiuni la o astfel de companie, acesta trebuie sa ia in considerare posibilitatea de a-si marca profitul renuntand la acele actiuni.
A ramane intr-o companie ce urmeaza sa fie achizitionata poate avea si avantaje, precum cresterea competitivitatii, insa nu rar fuziunile se dovedesc a fi esecuri.
De asemenea, o fuziune poate sa dureze foarte mult timp, asa ca din punctul de vedere al costului oportunitatii, gasirea unei solutii alternative pentru investitie poate sa se dovedeasca mai eficienta.
Sursa: wall-street.ro