A fost lansat programul „Export Morning”, care va dezvolta competențele antreprenorilor moldoveni

Proiectul Uniunii Europene „Vizibilitate și comunicare pentru acțiunile referitoare la implementarea Acordului de Asociere/Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (AA/DCFTA)”, în parteneriat cu Agenția de Investiții, a lansat programul „Export Morning”, adresat întreprinderilor autohtone interesate să-și extindă competențele și să-și crească nivelul de competitivitate în vederea efectuării unui export eficient.

Astăzi, 25 aprilie, a avut loc prima sesiune din cadrul programului „Export Morning”, dedicată României. La eveniment au participat Șeful Delegației Uniunii Europene în Moldova, Peter Michalko, Secretarul de Stat pentru Domeniul Infrastructurii Calității și Cooperării Internaționale, Iuliana Drăgălin, Directorul General al Agenției de Investiții, Rodica Verbeniuc, liderul de echipă al Proiectului finanțat de Uniunea Europeană Vizibilitate și Comunicare pentru AA/DCFTA, Raluca Costache, și zeci de agenți economici.

Expertul Proiectului finanțat de Uniunea Europeană Vizibilitate și Comunicare pentru AA/DCFTA, Andrei Crigan, a vorbit despre avantajele României pentru exportatorii din Republica Moldova, oferind informații ample despre situația economică din țara vecină și profilul consumatorului român. De asemenea, în cadrul sesiunii s-a discutat despre dinamica și structura pieței României, dar și procedurile și cerințele față de exportatori moldoveni care vor să intre pe piața de peste Prut.

În context, mai multe companii cu o vastă experiență în a exporta produse în România și-au expus istoriile de succes. Astfel, Agenția de Investiții a încurajat agenții economici din țara noastră să valorifice pe deplin facilitățile oferite de încheierea acordurilor comerciale bilaterale precum Acordul de Liber Schimb cu Uniunea Europeană.

Programul „Export Morning” presupune organizarea, timp de un an, a 12 sesiuni practice pentru companiile exportatoare sau cele interesate de a iniția această activitate, axate pe valorificarea mai eficientă a oportunităților de export pe care le oferă piețele de desfacere identificate drept prioritare pentru Republica Moldova.

Sesiunile se vor desfășura lunar, iar fiecare dintre ele va fi dedicată unei țări, care prezintă un interes sporit pentru exportatorii moldoveni. Fiecare destinație de export va fi prezentată prin prisma descrierii pieței cu amănuntul, a piețelor de nișă, a vânzărilor pe piețele B2B și B2C, a profilării concurenților, dar și a istoriilor de succes. Următoarele sesiuni vor viza Polonia, Bulgaria, Franța, Germania, ca destinații de export.

Scopul programului „Export Morning” este de a cunoaște și a aprecia nivelul de pregătire a antreprenorilor autohtoni și de a le oferi acces la o platformă interactivă de discuții și schimb de bune practici, unde vor fi prezentate informații tehnice legate de export (statistici, informații privind regimuri comerciale, vamale etc.), studii de piață relevante, soluții concrete de înlăturare a barierelor din calea exportatorilor.

Despre DCFTA

În 2015, Republica Moldova și Uniunea Europeană au semnat Acordul de Asociere, care a dus la crearea unei Zone de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA) între ambele părți. DCFTA a avut drept scop eliminarea barierelor tarifare și non-tarifare din calea comerțului dintre Moldova și UE. Astăzi, Uniunea Europeană este cel mai important și de încredere partener comercial al Republicii Moldova, 2/3 dintre veniturile obținute din export provenind de la consumatorii europeni.

Despre exporturile în România

În 2018, România a fost principala piaţă de desfacere pentru mărfurile din Republica Moldova, cu o pondere de 29,27% din totalul exporturilor moldovenești, urmată de Italia și Germania. Valoarea exporturilor din Republica Moldova pe piaţa românească s-a ridicat la 792,3 milioane de dolari, de 3,5 ori mai mult faţă de livrările realizate pe cea mai mare piaţă ca mărime din est – cea a Federaţiei Ruse. Cele mai populare mărfuri moldovenești pe piața din România: fibre de sticlă (inclusiv vata de sticlă) și articole din aceste materiale, cabluri industriale, părți din încălțăminte, tălpi interioare detașabile, articolele textile, recipiente din sticlă, mobilier, zahăr din trestie sau sfeclă, produse de brutărie și patiserie, semințe de floarea-soarelui, semințe de rapiță, struguri proaspeți sau uscați etc.

Sursa: dcfta.md

In this article


Join the Conversation

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.