La 24 septembrie 2015, pe Aeroportul International Chisinău (AIC) a avut loc prezentarea celei mai mari uzine de producere a betonului din tară. Aceasta a fost adusă si instalată pe AIC de către „Strabag Grup”. Compania germană cu renume mondial participă la lucrările de reconstructie a AIC, începute de către “Avia Invest”, compania-administrator al Aeroportului International Chisinău, în cadrul unui plan amplu investitional de modernizare a principalei porţi aeriene a Moldovei.
Uzina, instalată de către „Strabag Grup”, va produce beton pentru stratul de finisare a pistei de decolare/aterizare, a căilor de rulaj si a peronului, cu o suprafată totală de peste 500 000 m2. Uzina produce 200 m3 de beton pe oră, depăsind de 3 ori capacitatea maximă de producere a uzinelor existente în Republica Moldova.
“Această uzină ne va permite să producem volumul necesar de beton, în termenii necesari si de calitate înaltă, pe care o vom putea controla. Pe lângă productivitatea mare, uzina are capacitatea de a produce beton din 3 fractii diferite de pietris, necesar pentru lucrările planificate. Nicio uzină din Moldova nu produce asemenea material”, a declarat reprezentantul companiei „Strabag Grup”, Alex Ecker.
Uzina îsi va începe lucrul în curând, după încheierea procesului de testare si standartizare la cerintele RM. Pentru controlul permanent a calitătii betonului produs, Strabag va pune în functiune un laborator mobil. Betonul produs va fi asternut pe suprafetele mentionate de un finisor special, cu operare automată si turnare de precizie, care va fi adus în curând de către Strabag si va începe lucrul concomitent cu uzina de producere a betonului.
Tot la 24 septembrie 2015, pe aerodromul AIC a început lucrările compania “Mithras Build”, România. Aceasta va efectua lucrările de stabilizare a solului si aplicarea straturilor de bază, pe care ulterior va fi asternut betonul.
80 000 m2 de suprafată a aerodromului este deja pregătită pentru începerea lucrărilor de reabilitare. A fost frezat asfaltul vechi, cu un volum de peste 32 000 m3 si eliminate straturile inferioare de până la 1,5m adâncime.
După finisarea lucrărilor de reconstructie, pista de decolare/aterizare va fi lărgită de la 45 m până la 60 m. Totodată va fi majorată esential capacitatea portantă a pistei, căilor de rulare si locurilor de stationare a navelor. Astfel, Aeroportul International Chisinău va putea primi şi deservi toate tipurile de aeronave, fără restricţii şi va asigura un trafic de 21 nave/oră.
“Suntem în plin proces de modernizare si reconstructie, atât a terminalului, care a intrat în etapa de finalizare, cât si a aerodromului. Aici avem un volum foarte mare de lucrări, care se desfăsoară simultan, în mai multe direcţii. Am reusit deja să construim un nou sistem de drenaj si evacuare a apei pluviale, care afecta serios suprafetele pistei si a peronului. Sistemul de alimentare cu energie electrică a fost reînnoit în întregime, fiind construit şi un nou punct principal de distribuţie. În continuare se desfăsoară lucrările de modernizare a întregului sistem de iluminare şi semnalizare, conform cerinţelor ICAO, categoria III. Totodată, cum vedeti, suntem concentrati pe reparatia capitală de la zero si extinderea suprafetelor portante – pistă, căi de rulaj si peron. Lucrările sunt în plină desfăsurare. Acestea vor fi încheiate, conform planului, la sfârsitul anului viitor”, a spus Petru Jardan, Director General “Avia Invest”.
Astfel, “Avia Invest” realizează planul de dezvoltare a aeroportului, în conformitate cu cerinţele si termenii stabiliti de Contractul de concesiune.
“STRABAG GRUP” – una dintre cele mai mari companii de construcţii din Europa, cu peste 200 de proiecte realizate pe aeroporturile din Berlin, Praga, Frankfurt, Domodedovo, s.a. Compania germană generează lucrări în valoare de peste 14 mlrd euro anual.
“MITHRAS BUILD” – companie din România, specializată în construtii industriale si lucrări de infrastructură, drumuri, platforme si suprafete portante. Compania este partener recomandat al “Lafarge România”.