Problema principală a transportului public din Chișinău e lipsa unei viziuni / unui plan strategic, în baza căruia s-ar lua decizii de optimizare și dezvoltare. Procurările de troleibuze noi, devierea și anularea unor rute de microbuze reprezintă mai degrabă soluții ad-hoc decât fiind parte a unei strategii generale.
Ce propunem noi?
- Crearea unei structuri noi, prin fuzionarea RTEC[1] și PUA[2] (integral), CFM[3] (unele active), Direcția Generală Transport Public și Căi de Comunicații (unele competențe). Denumirea tentativă a noii structuri: Regia Transport Metropolitan Chișinău (RTMC). Structuri similare funcționează în orașe ca Boston (MBTA) sau New York (MBT), dar și în altele. Astfel, managementul transportului public ar fi mai centralizat și eficient.
- Dezvoltarea unui sistem de tip metropolitan de transport, ce ar cuprinde 4 Zone:
- Zona 1 – orașul Chișinău
- Zona 2 – circa 10 km în afara orașului Chișinău.
- Zona 3 – până la centrele raionale: Strășeni, Anenii Noi, Hânceș
- Zona 4 – până la centrele raionale: Criuleni, Orhei, Călărași, Căușeni, Leova, Nisporeni, Basarabeasca, cu posibilitatea includerii orașelor Bender, Grigoriopol și Dubăsari.
Sistemul metropolitan va asigura accesul rapid din orice centru raional până în centrul orașului Chișinău (Gara Feroviară, Gara Auto Centrală), prin intermediul autobuzelor de tip expres și prin intermediul trenului. Gara Auto Centrală urmează a fi regândită pentru a oferi acces ușor pentru transportul public să poată intra și ieși din zona respectivă, fiind mai degrabă un punct de tranzit, decât o stație terminus, unitățile de transport staționând cel mult jumătate de oră pentru debarcare-îmbarcare.
- Instituirea unui sistem de abonamente atractiv pentru călători. Abonamentele urmează să cuprindă una din cele 4 Zone și să ofere acces la tot transportul în comun. Alternativă pentru abonamente – tichete pentru 1 călătorie, 2 călătorii, 10 călătorii, 1 și 7 zile, comode pentru persoane ce nu utilizează frecvent transportul în comun și/sau sunt în vizită în Chișinău. Prețul pentru tichete urmează a fi majorat semnificativ, în timp ce prețul la abonamente ar trebui să fie comparabil cu costurile actuale suportate de călători sau chiar mai mic. Procurarea tichetelor și abonamentelor se va face la punctele autorizate de vânzare, inclusiv și în mijlocul de transport.
- Conectarea tuturor mijloacelor de transport la sistemul informațional unic de gestionare a tichetelor și abonamentelor, inclusiv microbuzele. Acest fapt va permite monitorizarea nivelului de încasări pe fiecare unitate de transport și pe fiecare rută și va exclude multe inconveniențe la achitările în numerar.
- Toți șoferii de pe rutele RMTC urmează să primească salarii fixe și să activeze după orarul stabilit. Veniturile agenților economici privați vor fi transferate de la RMTC săptămânal, în baza numărului de călători înregistrați oficial.
- Transportul public metropolitan va fi format din:
- Zona 1 – Autobuze, troleibuze, tren (3-4 stații).
- Zona 2 – Microbuze, tren, autobuze expres
- Zona 3 și 4 – Autobuze expres, tren.
- RMTC ar deține monopolul pentru toate rutele din Zona 1 și 2, iar pentru Zona 3 și 4 – doar cele de autobuze expres și de tren. În Zona 3 și 4 vor circula și alte mijloace de transport, care nu vor avea același orar ca și rutele expres.
Avantajele unui sistem metropolitan de transport:
- Peste 1.5 milioane de persoane pot ajunge ușor, în cel mult o oră, în centrul orașului Chișinău.
- Creșterea numărului de pasageri va duce la încasări suplimentare.
- Transparență.
- Încasările suplimentare vor permite dezvoltarea reț
- Încasările semnificative din abonamente vor asigura o stabilitate financiară pentru RTMC.
- Microbuzele nu vor avea un rol separat în sistemul de transport, ci vor deveni o parte importantă a sa.
- Orarul trenurilor și autobuzelor expres vor fi sincronizate, pentru a permite utilizarea ambelor mijloace de transport rapid și eficient.
- Rețeaua metropolitană va duce la dezvoltarea economică a centrelor raionale și altor localități conectate la ea.
Membrii Clubului IDEA au elaborat și o serie de propuneri pentru sporirea confortului pasagerilor și creșterii atractivității utilizării transportului public și sunt gata să le discute cu factorii de decizie. De asemenea, membrii sunt deschiși pentru discutarea propunerilor cu reprezentanții Primăriei mun. Chișinău, întreprinderilor municipale RTEC și PUA, ÎS Calea Ferată din Moldova, Ministerului transportului și infrastructurii drumurilor.
Secretariatul Clubului IDEA
16 martie 2015
E-mail: [email protected]
Web: www.facebook.com/clubulidea
[1] RTEC – Regia Transport Electric Chișinău
[2] PUA – Parcul Urban de Autobuze
[3] CFM – ÎS Calea Ferată din Moldova
Andrei
Un fel de schimbare de dragul schimbarii. Ca la Boston… Sistemul de transport din Boston e cel mai ineficient din SUA. In 2014 pierderile au insumat 139 milioane dolari. Pana la urma s-a rezolvat doar cu asistenta statului de 118 milioane dolari. Asta in conditii de monopol si transportor unic in metropola.