Expert-Grup: Drumuri și căi ferate mai bune datorită Acordului de Asociere

Experţii de la Centrul Analitic Independent Expert-Grup au lansat pe site-ul Budgetstories.md un infografic și o notă analitică despre beneficiile Acordului de Asociere pentru transporturile din Moldova.

Conform experţilor, în prezent, există 3.336 km de drumuri naționale, din care 41% sunt în stare bună, 38% – stare mediocră, iar 21% – rea și foarte rea. În același timp, transportul feroviar din Moldova este administrat de un singur operator – ÎS Calea Ferată din Moldova, care nu este capabil să menţină o stare tehnică bună a infrastructurii feroviare şi să organizeze o logistică eficientă a transportului de mărfuri şi pasageri.

Viteza mică de circulaţie a trenurilor şi majorarea continuă a tarifelor la transportul de mărfuri din cauza subenţiilor încrucişate a condus la reducerea în volum absolut a traficului feroviar de mărfuri şi pasageri, precum şi la diminuarea continuă a cotei de piaţă.

Acordul de Asociere prevede reabilitarea a 1.974 km de rețele strategice de drumuri și a peste  1.000 km de legături feroviare, pentru a fluidiza traficul internațional. Primii pași în cadrul Acordului au fost deja făcuți – au fost alocați 36.3 milioane euro din partea BERD pentru reparația drumului Bălți – Sărăteni, iar în decursul anului se planifică investiții în valoare de 287 mil. Euro pentru reabilitarea și construcţia a 16 segmente de drumuri naționale cu o lungime de 330 km, dar și 105 milioane euro din partea BERD și BEI pentru reabilitarea trei porțiuni de cale ferată de importanță majoră, bani care vor merge și la procurarea a opt locomotive.

În rezultat, se vor crea condiții mai sigure pentru transportul de mărfuri periculoase și se vor introduce tahografe la bordul vehiculelor, dar și dispozitive de limitare a vitezei (100 km/h pentru microbuze cu mai multe de 8 locuri și 90 km/h pentru camioane cu masa maximă de peste 12 tone). În plus, timpul maxim de șofat va fi limitat, pentru a spori siguranța tuturor participanților la trafic. De asemenea, începând cu 2017, vehiculele vor fi exploatate doar după omologarea conform cerințelor tehnice UE, iar taxele de utilizare a drumurilor pentru camioane cu masă mai mare de 12 tone vor fi majorate.

Transportul feroviar se va reforma prin separarea serviciilor de transport a călătorilor de serviciile de transport-marfă, dar și prin instituirea unei Autorității de Siguranță și Supraveghere, care va autoriza operatorii și gestionarii de infrastructură. În plus, pasagerii își vor putea cumpăra bilete online, iar protecția consumatorilor va fi îmbunătățită. Călătorii vor beneficia de compensații în caz de întârzieri – returnarea a 50% din prețul biletului sau hrană gratuită pentru o întârziere mai mare de 60 minute, sau cazare și transport gratuit dacă este necesară șederea pestnoapte.

Transport-AA
În opinia experţilor, sectorul de transport rutier are un impact semnificativ asupra dezvoltării economice a ţării, dar necesită a fi reformat în continuare pentru a atinge următoarele scopuri:

  • Crearea unei reţele de drumuri naţionale de calitate bună şi integrarea acesteia în reţeaua Europeană;
  • Creşterea securităţii traficului rutier şi reducerea numărului de accidente rutiere;
  • Îmbunătăţirea calităţii serviciilor de transport de mărfuri şi pasageri.

Implementarea prevederilor AA va contribui la crearea unor condiţii mai bune de lucru pentru şoferi, la diminuarea contravenţiilor în serviciile de transport şi la îmbunătăţirea disciplinei în trafic. Rămâne însă incertă situaţia privitor la controlul aplicării în practică a legislaţiei în sfera transporturilor. Atâta timp cât există problema corupţiei şi concurenţei neloiale, este imposibil de a obţine o funcţionare eficientă a serviciilor de transport.

În prezent, sectorul feroviar al ţării constituie un monopol natural. Transportul feroviar existent este ineficient şi costisitor. Viteza de circulaţie a trenurilor este mică, iar CFM nu este capabilă să organizeze o logistică eficientă şi competitivă pentru transportarea cantităţilor reduse de mărfuri. Transportul de pasageri este subvenţionat din contul serviciilor de transport de marfă, iar acest fapt a condus la majorarea continuă a preţurilor pentru transportarea mărfii.

În acest context sectorul feroviar înregistrează scăderi dramatice a fluxului de transport, deoarece majoritatea agenţilor economici s-au reorientat la transportul rutier de marfă, care este mai rapid şi mai competitiv. Situaţia creată dictează actualitatea reformării sectorului feroviar şi armonizarea cadrului legal cu prevederile normelor Europene.

Sursa: expert-grup.org / budgetstories.md



Join the Conversation

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.