Echipa FinComBank are grijă de clienții săi. În scopul de a educa financiar și a le asigura siguranța la utilizarea produselor bancare, Echipa vine cu sfaturi de utilizarea a cardului bancar peste hotare.
În călătorie e nevoie să aveţi cu sine atât card, cât şi bani cash. Dacă plecaţi pentru o perioadă de scurtă durată, atunci suma de bază o puteţi lua cash, restul sumei (pentru orice eventualitate) o lăsaţi pe card. Dacă totuşi preconizaţi o călătorie de lungă durată, în aşa caz este complet lipsit de sens, dar şi nesigur, să luaţi o sumă mare cash cu DVS. De aceea, este mult mai practic şi avantajos să utilizaţi un card bancar.
1. Ce fel de card de plată să alegi pentru deplasările peste hotare
Cel mai probabil ca DVS beneficiati deja de card bancar, poate chiar si nu de unul singur. Posibil, v-ar fi mai comod sa o luaţi cu DVS în calatorie. Dar trebuie sa atrageţi atenţia la unele detalii:
- Cele mai frecvent intilnite sisteme de plati — VISA si MasterCard. Asadar, in calatorie trebuie sa posedati un card, statutul careia nu este mai jos de Classic pentru VISA si Standart pentru MasterCard (astfel Electron sau Maestro pentru calatorii nu sunt potrivite, dat fiind faptul ca nu sunt acceptate platile pretutindeni, totodată este complicat de a gasi bancomat pentru extragerea numeralului de pe aceste carduri);
- Nu peste tot sunt acceptate cardurile ambelor sisteme de plati, asadar in unele locuri nu este posibil de folosit cardurile VISA, in altele – MasterCard. Cel mai bine e sa aveti 2 carduri, la ambele sisteme de plati;
- Va atentionam sa faceti cunostinta cu tarifele, plata pentru extragerea numerarului in bancomatele si filialele bancilor straine, comisioanele pentru converitrea valutei, ce cursuri valutare se utilizeaza, in cazul in care nu concretizati aceasta informatie din timp, atunci pentru comisioane ascunse se poate acumula o suma semnificativa, dar DVS asa si nu veti afla, pentru ce au fost cheltuiti toti banii.
2. Tarife şi comisioane, cursul valutei la utilizarea cardului de plată peste hotare
CONVERTIREA
Pentru a evita cheltuieli suplimentare la efectuarea anumitor tranzacţii, asiguraţi-vă că valuta operaţiunii coincide cu valuta contului de card: dolarul pentru SUA, EURO – Eurozona. În alt caz În toate celelalte cazuri, cheltuielile pentru convertare nu pot fi evitate. Dacă valuta operaţiunii nu coincide cu sistemele monetare menţionate mai sus, pentru a economisi bani la convertire, vă recomandăm să utilizaţi conturi de card în dolari SUA.
1. Card de plată in MDL. Operaţiunile în valuta străină.
- Dacă operaţiunea este în $ sau € convertirea din dolari sau euro în lei va avea loc la cursul comercial al băncii din ziua respectivă;
- Dacă operaţiunea este în altă valută decât $ sau EURO. În cazul în care valuta operaţiunii diferă de $/ EURO, va avea loc convertirea leilor în dolari $ la cursul sistemului de plată Visa sau MasterCard, ulterior dolarii vor fi convertiţi în valuta ţării în care sunteţi, la cursul comercial al băncii în care veţi face tranzacţia.
2. Card de plată în $ sau €. Operaţiunile în altă valută decât $ sau EURO.
Convertirea valutei străine în valuta cardului va fi efectuată de către sistemul de plată (MasterCard sau Visa). Sistemul de plată stabileşte zilnic cursul său valutar în baza cursului valutar mediu al băncilor naţionale.
COMISION ŞI LIMITE
1. Achitărea serviciilor şi cumpărăturile peste hotare
- 0% comision şi fără limite pentru orice tip de achitare (magazine, restaurante, hotel, etc);
- 2% comision la tranzacţiile efectuate în valută străină, diferită de valuta cardurilor de tip Visa. Comisionul nu se aplică la tranzacţiile a căror valută coincide cu valuta contului de card (ex.: călătorii în UE – cardul în EURO).
2. Retragerea numerarului
Retragerea numerarului la ATM/Ghişee bancare:
- pentru cardurile Visa Electron/Cirrus Maestro emise în cadrul proiectelor salariale – 220 euro/zi, maximum o operaţiune pe zi;
- pentru toate cardurile Visa Gold/MasterCard Gold – 2000 euro/ zi, maximum 3 operaţiuni pe zi;
- pentru restul cardurilor – 1000 euro/zi, maximum 3 operaţiuni pe zi.
- Suma maximă lunară, cumulativă – 10 000 euro sau echivalentul lor, conform legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova, calculat la cursul oficial al BNM stabilit pentru ziua în care s-a retras numerarul.
Vă îndemnăm să consultaţi tarifele în vigoare ale Băncii pentru retragerea numerarului aici.
3. Ce faci înainte de a pleca în călătorii
Cardurile sunt deschise, conturile suplinite, valuta cumparata. De ce este nevoie numaidecat sa tineti cont inainte de a pleca in calatorie, ca sa minimizati riscul aparitiei unor cazuri neplacute sau situatii stresante:
- Sa informati banca de calatoria preconizata, ca cardul DVS sa nu fie blocat pe neasteptate. Pentru ca daca cardul DVS intimplator „figureaza” peste hotare, si anume in China, Singapour, Tailanda, Hong-Kong, Macao, Indonezia, Filipine, Turcia, Bulgaria, Polonia banca poate bloca cardul fara preintimpinare. Clientul va fi nevoit sa apeleze banca si sa confirme ca cardul nu este utilizat in scopuri de escrocherii;
- Sa fie conectat internet-bankingul pentru toate cardurile, sa fie salvate parolele de acces in locuri sigure, nu doar in memoria proprie. Spre exemplu, este posibil, de a pastra parolele sale intr-o programa speciala, precum, keepass, iar fisierul insusi sa fie salvat in cloud dropbox. Asadar, chiar daca toate gadget-urile au fost pierdute DVS puteti sa accesati de pe orice computer fisierul din dropbox si sa verificati parola;
- Sa fie conectat serviciul SMS notificare privind operatiunile ce au loc cu cardul. Banca va transmite astfel de SMS-uri, cu toate tranzactiile efectuate. Daca vine un mesaj cu o suma extrasa de pe card, iar DVS nu ati facut-o – solicitati Banca sa blocheze cardul imediat;
- Sa conectati sms confirmare de acces in internet-banking. Asadar, chiar daca persoane terte au acces la datele DVS, ele nu vor putea intra pe pagina DVS fara numarul de telefon ce va apartine.
Sa verificati, ca numarul de telefon, indicat pentru receptionarea SMS-urilor, sa fie actual, iar in calatorie DVS sa aveti acces de a primi aceste SMS-uri. Astfel este necesar sa fie activat roaming-ul; - Sa inscrieti numerele de contact a serviciului suport bancar +373 22 269999, pentru a lua legatura in cazul aparitiei unor dificultati;
- Si la final — sa tineti minte, ca in unele hotele este posibil ca o suma oarecare sa fie blocata de pe cardul DVS pe timul aflarii. Dupa care va fi deblocata. Verificati acest fapt prin intermediul la SMS-banking.
Sperăm că acest articol a fost de ajutor.