Phishing! – Victoriabank vine cu recomandări pentru a evita tranzacțiile frauduloase efectuate cu cardul bancar

Victoriabank informează pe pagina oficială despre existența unei noi scheme de tip Phishing în Moldova! De această dată infractorii au folosit imaginea întreprinderii de stat Poșta Moldovei.

La finele lunii ianuarie, utilizatorii, prin intermediul rețelelor de socializare și a site-urilor pe care navighează, accesează invitația de a participa la un pretins sondaj realizat de întreprindere, la care respondenții sunt anunțați că au devenit câștigătorii unor dispozitive mobile.



Acest concurs fals, care presupune șansa de a câștiga din partea Poșta Moldovei a unui iPhone X sau Samsung Galaxy S8, se desfăsoară în următoarele etape:

  1. se completează sondajul;
  2. apare anunțul de câștig (precum în imaginea de mai jos), iar în pasul următor respondenții sunt redirecționați pe un alt site și îndrumați să introducă datele bancare (numărul cardului, data expirării cardului, CVV/CVC codul), astfel punându-le la dispoziția escrocilor.
Imagine: unimedia.md / victoriabank.md

Această loterie falsă este de fapt un truc de înșelătorie în scopul obținerii de date confidențiale ale cardurilor de plată și a accesului la mijloacele financiare din conturile bancare ale clienților. În consecință, clienții devin victime ale phishing-ului!

Victoribank atenționează că în luna noiembrie 2017 a avut loc un alt atac de tip phising, după aceeași schemă, cu folosirea imaginii și a reputației companiei aeriene Wizzair, iar scopul și rezultatul sunt aceleași – redirectionarea utilizatorului pe site-uri obscure pentru colectarea de către infractori a datelor bancare confidențiale, ulterior folosite în scopuri ilicite/de fraudare.

Cum vă proteja împotriva Phishing-ului:

  1. Nu accesați mesajele pop-up de tipul celor descrise, link-urile din mesaje parvenite de la adrese necunoscute, inclusiv link-urile care presupun redirecționarea pe site-ul companiilor, băncilor, sistemei de plăți etc., acestea vă pot îndrepta către site-uri dubluri, false, dar asemănătoare cu aplicația de internet banking a Băncii, sistemei de plăți sau unei companii;
  2. Nu deschideți documentele atașate la aceste mesaje ele pot conține viruși cu ajutorul cărora infractorii au posibilitatea de a obține controlul asupra informației și datelor din calculatorul, smartphone-ul, gadgetul Dvs;
  3. Înainte de efectuarea plăților pe Internet pentru bunurile sau serviciile alese acordați o atenție deosebită verificării parametrilor de securitate a site-ului. Aceasta se poate vedea căutând simbolul sub formă de lacăt închis, afișat de browser-ul utilizat și prezența litere „s” (reprezentând „secure” – în condiții de siguranță), „https://” la începutul adresei site-ului. Aceste elemente informează că site-ul utilizează o conexiune securizată, iar informațiile despre tranzacție nu vor fi divulgate către terți. Dacă aceste elementele nu sunt disponibile cumpărătura urmează a fi abandonată.

Victoriabank recomandă următoarele măsuri de securitate la achitările cu cardul bancar prin Internet:

  1. Nu faceți achitări la comercianți – internet necunoscuți, dubioși și fără recomandări de încredere;
  2. Nu folosiți pentru plățile online carduri bancare cu solduri mari. Dacă este posibil, cel mai bine este să folosiți în acest scop un card bancar separate, destinat plăților pe internet;
  3. La utilizarea smartphone-urilor sau tabletelor pentru tranzacții de achitare cu cardul bancar, nu uitați că aceste gadget-uri sunt, de asemenea, calculatoare și au nevoie să fie verificate de prezență virușilor. Asigurați toate dispozitivele de la care efectuați plăți pe internet cu programe anti-virus actualizate, eficiente și legale, cât și actualizarea promptă a acestora;
  4. Nu lăsați cardul bancar la vedere, și nu permiteți fotografierea sau xerocopierea acestuia de persoane care nu sunt autorizate pentru astfel de acțiuni;
  5. Nu divulgați nimănui informațiile Dvs. personale sau detalii despre cardul bancar (numărul de card, data expirării, numărul PIN, codul de securitate format din 3 cifre tipărit pe spatele cardului, etc.) ca răspuns la e-mailuri, mesaje SMS (chiar dacă acestea provin din numele băncii), pe paginile de site-uri web, care nu sunt concepute pentru a efectua plăți pentru bunuri și servicii, sau prin telefon;
  6. Nu uitați că pentru orice transferuri de bani, recompense, bonusuri, etc. pe cardul dvs. bancar , persoana care va face un astfel de transfer, are nevoie doar de numărul cardului! Dacă pentru efectuarea transferului, ridicarea câștigului, a recompensei etc. vi se cere codul PIN al cardului, data expirării, CVV/CVC codul acestuia, trebuie să vă alarmați și să cunoașteți că aceștia sunt infractori!

Recomandări adiționale:

  1. Activați serviciului DA! SMS Banking și veţi primi mesaje de notificare pe telefon imediat ce s-a înregistrat vreo operațiune pe contul/cardul bancar. Dacă primiți un mesaj SMS prin care veți fi informat că s-a efectuat vreo operațiune cu cardul Dvs. pe care nu o recunoașteți și nu ați realizat-o, sunați imediat la Serviciul Suport Clientelă a Băncii și blocați cardul;
  2. Activarea serviciilor DA! Internet Banking și DA! Mobile Banking, cu care veți avea acces permanent la extrasele tuturor cardurilor și a conturilor de card, și care oferă posibilitatea de a efectua mai multe operațiuni bancare, în orice moment, fără a vă prezenta fizic la Bancă. Inclusiv, la nevoie, aveți posibilitatea blocării de sine stătător a cardului sau aplicarea de limite pentru diferite operațiuni;
  3. Nu deveniți pradă a escrocheriilor de tipul unor concursuri, tombole, sondaje etc. fictive, care vă îndeamnă la furnizarea de date bancare confidențiale, ulterior folosite în mod fraudulos!

Nu deveniți pradă a escrocheriilor de tipul unor concursuri, tombole, sondaje etc. fictive, care vă îndeamnă la furnizarea de date bancare confidențiale, ulterior folosite în mod fraudulos!



Sursa: victoriabank.md

In this article

Join the Conversation