Sute de reprezentanți ai mediului de afaceri au stabilit contacte de business la forumul ”Invest in Moldova”

Forumul investițional ”Invest in Moldova” din cadrul săptămânii de afaceri Moldova Business Week 2017 a reunit circa 1000 de reprezentanții a companiilor locale și din circa 20 de țări. Partea a doua a forumului a integrat sesiuni tematice în domeniul industrial, agroalimentar, textile, ICT, privatizări.

La deschiderea panelului despre oportunitățile investiționale în Zonele Economice Libere și Parcurile Industriale, viceministrul Economiei, Vitalie Iurcu, a afirmat că ctualmente în țara noastră cele 7 ZEL-uri cu 11 subzone și 10 parcuri industriale din Republica Moldova pun la dispoziția investitorilor cele mai mici costuri de operare la nivel regional – 6% impozit pe profit, – 0% TVA, accize şi taxe, o vacanță fiscală de 180 zile.



Vitalie Iurcu a trecut în revistă principalii indicatori economici ai zonelor libere, menționând că volumul total al investițiilor pe aceste platforme pentru întreaga perioadă de activitate către1 iulie 2017 s-a ridicat la 305,3 milioane USD, fiind cu 26,5% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut, dintre care 22,1 milioane USD au fost investite în prima jumătate a anului 2017. De la începutul activității în cinci parcuri industriale din Moldova, au efectuat investiții 60 de agenți economici în valoare totală de 53,6 milioane USD, creând peste 2 000 noi locuri de muncă.

Companii străine de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii din Germania, România, Polonia, Letonia, Franța, prezente la panelul consacrat industriei ușoare au aflat despre oportunitățile de colaborare cu producătorii moldoveni. Marina Lăpușneanu, directorul executiv al Asociației Patronale a Industriei Ușoare a făcut o prezentare a sectorului. Ea a menționat că în Republica Moldova activează 350 de companii producătoare, reprezentând 5% din producția industrială a țării. Companiile de textile exportă în peste 10 țări din UE (România, Germania, Italia, Franța, Austria), generând 16,4% din exporturile moldovenești.

Vitalie Gorincioi, președintele Asociației ”Moldova Fruct” a povestit despre dezvoltarea afacerii sale din sectorul agroalimentar. Antreprenorul a spus că și-a început activitatea în 2004, cu o investiție de doar 225 de lei, în 2011 a intrat în asociație și cu ajutorul programelor de finanțare și-a extins activitatea ajungând la 3,5 mln. USD. Actualmente din Asociația ”Moldova Fruct” fac parte 170 de producători, procesatori și exportatori, care produc și comercializează annual 135 de mii de tone de mere, 25 mii tone de prune, 1,5 mii tone de cireșe, 700 tone de fructe uscate.




Directorul comercial al companiei ”Inter Center Lux”, Vladislav Dzernovich, a vorbit despre avantajele investiției în Moldova în sectorul textilelor și a povestiti istoria sa de succes. Printre altele, reprezentantul companiei a subliniat că producând în țara noastră companiile pot obține certificate de export atât pe piața europeană, cât și cea din CSI și Turcia.

Irina Todorova expertul MIEPO a afirmat în cadrul prezentării că industria ușoară a trecut la un alt nivel de dezvoltare calitativă. Deja tendințele de producere sunt orientate de la activitatea in lohn și ”cut and make” la producerea cu brandul propriu și a produsului finit. Produsele moldovenești sunt cumpărate pe sute de piețe externe din toate colțurile lumii, fiind apreciate și solicitate.

Moderatorii sesiunilor au fost Ronny Bechmann managerul Programului de Dezvoltare Economică Sustenabilă GIZ, Alexandru Baltag, directorul general al AOAM, Doina Nistor, director al Proiectului de Competitivitate finantat de USAID si Guvernul Suediei, Ana Chirița, directorul Asociației Naționale a Companiilor din Domeniul TIC. De asemenea, managerii companiilor din aceste sectoare au prezentat istoriile lor de success în afaceri.

Forumul ”Invest in Moldova” s-a încheiat cu întâlniri B2B.

Menționăm că, Moldova Business Week 2017 este organizat de Ministerul Economiei și Infrastructurii și Organizația pentru Atragerea Investițiilor și Promovare a Exportului din Moldova (MIEPO), în parteneriat cu KAUFLAND, Moldova Agroindbank, precum și al Orange, ODIMM, EBA, GIZ, CEP II, AmCham, Ambasada Italiei la Chișinău ș.a.



Sursa: MIEPO



Join the Conversation

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.