În cadrul primei ediție organizate la 28 august 2014 a Seminarul de Politici Publice: Diaspora Economică pentru Moldova, care are ca scop mobilizarea experienței internaționale a membrilor diasporei pentru identificarea problemelor de politică socio-economică pe care le întâmpină Guvernul Republicii Moldova și elaborarea unor soluții practice pentru rezolvarea acestora, a avut loc o prezentare de Propunere de politici publice la tema „Creșterea lichidității pe Bursa de Valori din Moldova”.
Propunerea de politici publice „Creșterea lichidității pe Bursa de Valori din Moldova” are ca scop sporirea lichidității pe Bursa de Valori din Moldova (BVM) şi realizarea unei valori mediene de tranzacționare zilnică cu acțiuni pe BVM de peste 300 mii lei în doi ani de zile.
Beneficiarii politici publice fac parte din trei categorii:
- Investitorii instituționali și de retail;
- Intermediarii financiari;
- Societăţile pe acţiuni.
Această politică a fost prezentată de Andrei Dolapci, care este absolvent al programului de Masterat în Finanțe și Investiții al Școlii de Management din Rotterdam, Universitatea Erasmus prin evidențierea în primul rând a problemelor cu care se confruntă Bursa de Valori a Moldovei şi însuși piața de capital din Republica Moldova.
- Costurile de tranzacționare ridicate;
- Impozitul pe venit de 7% care este reținut la sursă;
- Lipsa investitorilor instituționali profesioniști;
- Economia națională mică;
- Nivelul slab de educație financiară și popularitatea investițiilor în depozite bancare și imobiliare.
- Volatilitate înaltă a prețului de tranzacționare;
- Prima riscului de lichiditate pozitivă;
- Dezechilibrarea bursei de valori;
- Lipsa cotațiilor continuie;
- Degradarea bursei de valori;
- Pierderea unei importante surse de capital/investiții.
- Opțiunea 1. Status quo (neintervenția în situația existentă);
- Opțiunea 2. Eliminarea taxei pe dividende pentru companiile listate la nivelul superior de listing al BVM pentru o periodă de trei ani;
- Opțiunea 3. Modificarea formulei de reținere a impozitului pe venit, din total la cel realizat;
- Opțiunea 4. Privatizarea societăților pe acțiuni de stat prin intermediul bursei cu discount pentru clienții de retail.
Toate aceste opțiuni au fost prezentate în detalii prin descrierea lor, prezentarea impactului fiscal, economic, social, administrativ şi gradul de risc. A fost şi o analiza comparativă a tuturor 4 opțiuni, prin care se recomandă implementarea imediată a opțiunii 3 și treptată a opțiunii 1, ambele fiind de ordin legal, reieșind din faptul că au cel mai scăzut cost și sunt fundamentale pentru dezvoltarea BVM pe termen lung. În momentul când va fi necesară impulsionarea imediată a lichidității opțiunea 2 va fi cea mai potrivită, însă o nouă analiză la acel moment va putea evidenția noile riscuri și costuri asociate cu aceasta. Opțiunea 4 în prezent nu este fezabilă pentru că nu sunt întreprinși pașii inițiali de dezvoltare și creștere a profitabilității companiilor cu capital majoritar de stat
Persoanele selectate pentru participarea la conferință au avut prilejul de a-și dezvolta ideile în echipă cu un consultat din partea Guvernului Republicii Moldova. Rezultatele scontate ale Seminarului consta în realizarea unui set de analize ex-ante a impactului politicilor publice și recomandări de acțiuni tangibile pentru optimizarea politicilor socio-economice ale Guvernului Republicii Moldova. Ulterior participanților la conferință li se va oferi ocazia de colaborare pe termen mediu în implementarea acestor politici.