Ce trebuie să ştii înainte de a semna un contract cu brokerul

În România, contractele pe care investitorii le semneaza cu firmele de brokeraj trebuia sa contina o serie de informatii, stabilite prin intermediul regulamentelor Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF). Mai mult decat atat, brokerii trebuie sa trimita o serie de raportari obligatorii catre investitori. Care sunt acestea?

Acest articol face parte din campania „Academia broker„, un proiect editorial care isi propune sa aduca un plus de educatie si detalii despre o piata financiara mult prea des privita cu indoiala de catre romani

Continutul minim al contractului de intermediere

  • Serviciile de investitii financiare ce vor fi prestate si tipul instrumentelor financiare ce vor fi tranzactionate;
  • Durata contractului, modul in care contractul poate fi reinnoit, modificat si/sau reziliat;
  • Drepturile si obligatiile partilor, precum si alti termeni in care societatea va furniza clientului servicii de investitii financiare. Drepturile si obligatiile partilor contractului pot fi inserate prin referire la alte documente sau texte legale;
  • Consimtamantul expres al clientului pentru inregistrarea si stocarea de catre firma de brokeraj a instructiunilor/confirmarilor acestuia transmise telefonic, dupa caz. In cazul in care clientul nu este de acord cu inregistrarea si stocarea, ordinele nu vor fi preluate telefonic;
  • Declaratia clientului prin care mentioneaza ca intelege termenii si isi asuma riscul ce decurge din tranzactiile cu instrumente financiare;
  • Orice alte clauze privind prestarea serviciilor de investitii financiare convenite de parti;
  • In cazul in care instructiunile/ confirmarile clientului sunt transmise prin e-mail, consimtamantul expres al acestuia privind transmiterea instructiunilor/ confirmarilor prin e-mail si specificatiile semnaturii electronice;
  • In cazul in care clientul mandateaza Societatea de Servicii de Investitii Financiare (SSIF) sa solicite si sa obtina extrasele de cont aferente tranzactiilor executate, consimtamantul expres al acestuia privind mandatul acordat SSIF de a solicita si obtine extrasele de cont aferente tranzactiilor executate;
  • Regimul dobanzii aferente sumelor depuse de clienti in conturile curente;
  • Cursul de schimb valutar si conditiile in care clientul poate refuza acest curs;
  • Posibilitatea clientului de a revoca unilateral mandatul dat unei SSIF in baza unui contract de administrare a portofoliului sau de a-si retrage, partial sau integral, in orice moment fondurile libere de sarcini, fara ca acest fapt sa induca plata unor despagubiri. Clientul are obligatia de a acoperi eventualele pierderi rezultate din tranzactiile efectuate in contul sau;
  • Semnatura clientului, a persoanei autorizate din partea SSIF si stampila societatii;
  • Mentiunile prevazute in documentul de prezentare, scris intr-o forma usor de inteles, astfel incat investitorul sa fie in masura sa inteleaga natura si riscurile serviciilor de investitii si serviciilor conexe, precum si a specificitatii instrumentului financiar care este oferit si, in consecinta, sa ia decizii investitionale in cunostinta de cauza.

Raportarile pe care trebuie sa le primesti de la brokeri

Clientii caselor de brokeraj trebuie sa primeasca de la acestea rapoarte adecvate cu privire la serviciile furnizate. Aceste trebuie sa includa, acolo unde se aplica, costurile asociate tranzactiilor si serviciilor efectuate in numele clientului.

“Pentru a permite clientilor sa aprecieze in orice moment termenii unei tranzactii pe care intentioneaza sa o desfasoare si sa verifice, ulterior, conditiile in care aceasta tranzactie a fost executata, SSIF va pune la dispozitia clientilor toate informatiile afisate in sistem, cu privire la preturile si volumul de tranzactionare aferente instrumentului financiar, subiect al tranzactiei”, mentioneaza ASF.

O firma de brokeraj care detine instrumentele financiare ale clientului sau fondurile clientilor trebuie sa transmita fiecaruia, cel putin o data pe an, pe un suport durabil, formularul de raportare privind activele clientului cu privire la instrumentele financiare sau fondurile apartinand clientului, daca astfel de informatii nu au fost furnizate prin intermediul altei raportari.

Formularul de raportare privind activele clientului va include urmatoarele informatii:

  • detalii cu privire la toate instrumentele financiare sau fondurile detinute de firma de brokeraj pentru client la sfarsitul perioadei acoperite de formularul de raportare;
  • masura in care orice instrumente financiare ale clientului sau fondurile clientului au facut obiectul unor tranzactii de finantare a valorilor mobiliare;
  • cuantificarea oricarui beneficiu al clientului ca urmare a participarii la orice tranzactie de finantare a valorilor mobiliare si pe baza careia beneficiul a crescut.

Casele de brokeraj care nu indeplinesc conditiile mentionate mai sus pot fi sanctionate de ASF cu cu avertisment sau amenda de la 0,1% pana la 5% din cifra de afaceri neta realizata in anul financiar anterior sanctionarii, in functie de gravitatea faptei savarsite.

Sursa: wall-street.ro


Join the Conversation

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.