Au trecut deja aproape trei luni din noul an. Cum arata, pana acum, rezolutiile voastre? Cum s-au indeplinit obiectivele, planurile si directiile organizationale pe care le-ati stabilit la inceput de an? Daca nu simtiti ca sunteti inca unde v-ati dori, nu e cazul sa va descurajati. Mai e timp sa va propuneti cateva lucruri pe care sa urmariti cum le duceti la bun sfarsit pe parcursul anului.
Dar ce ar fi important si ce nu? Ce prioritati e necesar sa se afle pe lista voastra? Desigur, fiecare isi construieste agenda proprie, in functie de cum rezoneaza cu locul in care se afla si preocuparile legate de viitor. M-am uitat la cum a evoluat pana acum mediul organizational si, din experienta mea profesionala de pana acum, va propun 4 lucruri care apar ca importante pe agenda liderilor organizationali pentru restul anului 2016:
Lucreaza cu ce este, nu cu „ce mi-ar placea sa fie”
Aceasta este una dintre marile provocari ale tuturor liderilor. Deseori, ne asteptam ca lucrurile sa fie intr-un anumit fel, sa se intample asa cum ne-am dori si cum ne imaginam noi – de cate ori nu ne surprindem spunand „mi se pare normal sa (…)” sau, dimpotriva, „nu mi se pare corect sa fie asa”?
De multe ori, liderii sunt singurii care vad lucrurile dintr-o anumita perspectiva sau vor cu tot dinadinsul sa ajunga acolo unde numai ei stiu. Si, in acest context, au sentimentul ca trag o greutate foarte mare dupa ei, pentru ca „ceilalti nu inteleg” sau par a nu fi pe aceeasi lungime de unda cu ei, neavand imaginea completa.
Ar fi mai util sa ne uitam de unde pornim – ce se intampla in acest moment cu organizatia, care e starea de fapt a lucrurilor –, nu doar la acel loc ideal in care ne-am dori sa ajungem si cat de departe suntem de el. E nevoie sa facem un parteneriat cu ceilalti sa pornim la drum impreuna; doar astfel putem sa avem sentimentul dezvoltarii si al cresterii odata cu organizatia.
Increde-te mai mult in intuitia personala
Mai presus de toate, suntem cu totii nu numai o functie, un rol, ci si resurse nesecate de idei si inspiratie. Insa, uneori, in agitatia si obsoeala zilnice, uitam de aceste lucruri si ne „robotizam” – ne uitam doar daca performam, doar daca suntem in grafic.
Dezvoltarea noastra vine, de fapt, din capacitatea de a ne reinventa, deci de a ne conecta la intuitia noastra. De aici vine si bucuria personala. Desigur, acest lucru vine la pachet si cu o oarecare doza de frustrare – ca suntem mereu invatacei, ca intotdeauna e o abilitate de deprins, la care nu avem cum sa fim buni de la inceput. Insa, tocmai aceasta atitudine ne da capacitatea de a conduce inspirandu-i pe ceilalti.
In acest sens, e important ca liderii sa se conecteze la lucrurile mici – despre ce le vorbeste o situatie anume, o discutie, o persoana intalnita intamplator pe hol etc. Este vorba despre un leadership ghidat de intuitie – inseamna sa ne putem conecta la toata experienta noastra, la tot ce stim despre noi si despre ceilalti si, astfel, sa indraznim mai mult.
Accepta si intelege ca fiecare are dreptate in felul sau
Poate suna contraintuitiv si, la o prima vedere, pare greu de acceptat – insa fiecare persoana are dreptate in felul sau. Atunci cand ignoram ceea ce este drept, din perspectiva celuilalt, e posibil sa ne scape lucruri importante. De aceea, e util sa privim dreptatea din diverse puncte de vedere, intelegand ca nu e vorba despre ceva care se intampla sau se spune impotriva noastra, ci doar de incercarea altcuiva de a-si apara ceea ce considera el drept.
Autorul si psihologul Edward de Bono, de exemplu, vorbeste despre faptul ca suntem cu totii atat de diferiti, incat vedem lumea cu ochelari diferiti si ne conectam altfel la realitatea inconjuratoare. De aceea, e util sa intelegem acest lucru despre cei din jur si sa actionam in consecinta – cu blandete si acceptare. E necesar ca liderul sa nu eticheteze, ci sa caute cum il ajuta ce spun cei din echipa sa, in asa fel incat sa isi faca un risk management mai bun, in loc sa spuna „nu-mi pasa si hai sa facem”.
Bucura-te mai mult
Pare din ce in ce mai dificil sa spunem cu mana pe inima – „da, sunt multumit. Imi iubesc jobul si gasesc bucurie in ceea ce fac”. De ce? Rutina, dificultatile, mizele foarte mari, temerile, neintelegerile etc. dau un cumul de motive pe care ne e greu sa le gestionam, uneori.
Fiecare lider ar trebui sa gaseasca si momente de care se sa bucure din plin. La inceput, cu siguranta va necesita un efort, insa e important sa avem cu totii macar o bucurie pe zi si sa exersam in mod constant aprecierea, bucuria si recunostinta.
Va invit sa va propuneti sa gasiti zilnic doua lucruri pe care sa va concentrati atentia – pentru unul sa spuneti „multumesc”, iar pentru celalalt sa va bucurati. Acestea sunt emotii contagioase. La fel cum, atunci cand un om este trist, ii influenteaza si pe ceilalti, un lider bucuros si multumit isi poate contamina echipa.
Nu in ultimul rand, gasiti-va propria lista pe care va doriti sa o urmati pentru restul anului. La finalul anului, reintoarceti-va asupra lucrurilor pe care vi le-ati propus. Ce s-a intamplat si ce nu? Ce ati facut pentru fiecare dintre ele si unde va aflati? Unde e nevoie de imbunatatire?
Ce e de facut in continuare?
In acest sens, e important ca liderii sa se conecteze la lucrurile mici – despre ce le vorbeste o situatie anume, o discutie, o persoana intalnita intamplator pe hol etc. Este vorba despre un leadership ghidat de intuitie – inseamna sa ne putem conecta la toata experienta noastra, la tot ce stim despre noi si despre ceilalti si, astfel, sa indraznim mai mult.
Autor: Lilia Dicu / wall-street.ro