Prin luna Aprilie scriam că Finanțele Publice sunt în derivă, iar după unii indicatori trăim un fel de Déjà vu 2009. Însă evoluția ulterioară a lucrurilor denotă că poate fi și mult mai rău decît atît. Or, din punct de vedere financiar, dar și social, Republica Moldova este un stat în plină agonie.
Semnele unei recesiuni profunde
- La momentul actual, RM trece printr-un fenomen de stagflație, cînd prețurile cresc, iar economia descrește. Potrivit prognozelor atît a Ministerului Economiei, cît și a organismelor financiare internaționale, economia națională în acest an se va contracta cu 1-2%, în timp ce inflația va trece cel mai probabil peste nivelul de 2 cifre. Cu alte cuvinte, asistăm la un proces de sărăcire a populației, puterea de cumpărare (și așa cea mai redusă din Europa) a populației fiind afectată puternic.
- Chiar și în statisticile oficiale inflația galopantă a ajuns să mănînce din veniturile populației. Astfel, în luna August salariile au scăzut în mărimi reale cu 2,7% față de luna similară a anului precedent. Este prima lună din iunie 2013 cînd ritmul de creștere a prețurilor întrece creșterea nominală a salariilor.
- De altfel, nici populația care se bazează pe transferurile de peste hotare nu o duce mai bine: în primele 9 luni ale anului, volumul Remitențelor s-a diminuat cu 32,7%.
- Statisticile valabile pentru prima jumătate a anului arată o reducere a volumului Comerțului cu amănuntul în prețuri comparabile cu 4,5%, fapt ce confirmă procesul de sărăcire a populației.
- În tot acest timp, agenții economici din majoritatea sectoarelor întîmpină probleme mari legate de efectele devalorizării leului și restricționării semnificative a accesului la finanțe. Or, în luna septembrie rata medie ponderată la credite în sectorul bancar era de 15,5% cu 4,5 puncte mai mult decît în septembrie 2014.
- Totodată, dacă în ianuarie-septembrie 2014 raportul rulajului dintre creditele efectiv acordate și depozitele acceptate era de 85,2%, în primele 9 luni ale anului curent acest raport este cu 30 puncte procentuale mai mic (55,2%). Aceste procese au loc pe fondul unei scăderi dramatice a creditării (Sept 2015: -36,7% f-a-p), dar și a unei tentative disperate a băncilor de a absorbi toate economiile disponibile ale populației sub formă de depozite atrase în goana acestora de a se conforma reglementărilor BNM privind norma rezervelor minime obligatorii (35%!). ATENȚIE, populația și companiile continuă să plaseze bani în niște bănci cu structuri netransparente a acționariatului și cu grave probleme de credibilitate (Sept 2015: +35,3% f-a-p). De altfel, și vremelnica întărire a leului din ultimul timp tot se înscrie în logica băncilor comerciale de a se conforma normei rezervelor obligatorii în monedă națională.
Ce face statul în acest timp?
La modul cel mai practic, la momentul actual statul RM se află în plină agonie din perspectiva stării finanțelor publice. Potrivit datelor oficiale, în luna octombrie 2015 rata la Valorile Mobiliare de Stat cu termenul de 3 luni a ajuns la 26%, atingînd un maxim istoric cel puțin din 2008 pînă acum. Explicațiile unei asemenea stări a lucrurilor sunt simple:
- Lipsa unui Acord cu FMI și blocarea finanțărilor externe, care sunt și mult mai ieftine, au lăsat statul fără alternative de finanțare
- Înăsprirea semnificativă a politicii monetare urmare a Jafului Secolului, ce s-a materializat prin creșterea succesivă a ratei de bază de la 3,5 la 19,5% a majorat substanțial costul resurselor interne, astfel încît statul a ajuns să se împrumute în disperare de cauză la rate de cămătărie.
Între timp, o bună parte din funcționarii publici și-au ridicat salariile pentru luna septembrie abia la începutul lunii noiembrie…
Însă acest peisaj macroeconomic dramatic descris mai sus se pare că îi lasă rece pe politicienii noștri, care trăiesc într-o lume paralelă numai a lor. Avînd
- un declin economic,
- un context regional defavorabil,
- presiunea străzii,
- dar și grave probleme de credibilitate în fața societății și a partenerilor externi,
ne-am fi așteptat ca măcar în ceasul al 12-lea deputații să asigure o majoritate stabilă în Parlament pentru un Guvern funcțional care să aibă cîteva priorități clare precum:
- Asumarea unui program de reforme și încheierea unui Acord cu FMI, ce ar conduce și la deblocarea finanțărilor externe
- Elaborarea unui program anti-criză pentru mediul de afaceri, dar și identificarea unor resurse bugetare pentru a ajuta categoriile social-vulnerabile în perioada rece a anului cînd agentul termic va deveni un lux și mai mare pentru mulți concetățeni.
- Asumarea unei agende clare de combatere a corupției cu termene precise, care indiscutabil trebuie să pornească de la resetarea fundamentală a funcționării instituțiilor de drept.
- Inițierea serioasă și sistemică a reformelor privind sistemul public de pensii, dar și a reformei administrativ-teritoriale a țării etc
Epilog
Drept argument al propunerilor tentative enumerate mai sus servește și ultimul Raport Global al Competitivității, din care putem desprinde și principalele obstacole care stau în calea mediului de afaceri din Moldova:
- Corupția,
- Instabilitatea politică
- Birocrația.
În final, aș avea o întrebare pentru toți cei care au dat jos ultimul Guvern în prag de iarnă:
- Voi care știați că nevoia unui Acord cu FMI este vitală pentru a evita un colaps al Finanțelor Publice
- Voi care știați perfect că tarifele la Energia electrică, Gaze și alte utilități vor crește inevitabil, iar nevoia de a ajuta oamenii sub limita existenței e critică
- Voi care știți că de implementarea cît mai rapidă a Acordului de Asociere depinde creșterea competitivității mediului de afaceri
- Voi care conștientizați că măsurile de mai sus sunt posibile doar în condițiile unui Guvern funcțional cu capacitate de decizie deplină…