Trebuie să cunoşti cum se calculează preţul la produsele social importante

Guvernul Republicii Moldova prin Hotărârea nr.774 din 20 iunie 2016 „cu privire la preţurile de comercializare a produselor social importante” a aprobat un Regulament în această direcţie, pe care trebuie să-l cunoşti pentru a-ţi păstra banii şi proteja drepturile.

Conform acestui Regulament, produsele social importante sunt:

  • Pâine de până la 600 grame (doar pâinea neambalată şi nefeliată, la fabricarea căreia se utilizează făină de grâu de calitatea I şi II, apă, sare alimentară, drojdie de panificație și aditivi pentru prevenirea bolii mesentericus);
  • Colaci de până la 300 grame (doar colaci neambalați, la fabricarea cărora se utilizează făină de grâu, apă, sare alimentară, drojdie de panificaţie şi aditivi pentru prevenirea bolii mesentericus);
  • Lapte de consum de vaci cu un conţinut de grăsimi de pînă la  2,5% inclusiv (cu excepţia laptelui ultrapasteurizat);
  • Chefir cu un conţinut de grăsimi de pînă la 1,0% inclusiv;
  • Brânză de vaci proaspătă cu un conţinut de grăsimi de până la 5% inclusiv, fără adaosuri;
  • Smântână din lapte de vaci cu un conţinut de grăsimi de până la 10% inclusiv;
  • Unt din lapte de vaci cu un conţinut de grăsimi de pînă la 79,0% inclusiv;
  • Ulei de floarea-soarelui, cu excepţia uleiului dezodorizat;
  • Făină de grâu, cu excepţia făinii din grâu durum;
  • Orez, cu excepţia orezului de specialitate;
  • Hrişcă;
  • Crupe, inclusiv griş şi fulgi de ovăz;
  • Preparate pentru sugari şi preparate pentru copii de vârstă mică (produse definite conform Hotărîrii Guvernului nr. 338 din 11 mai 2011 „Pentru aprobarea Regulamentului sanitar privind formulele de început şi formulele de continuare ale preparatelor pentru sugari şi copii mici”).

Guvernul a mai aprobat un mod de formare a preţurilor de comercializare pe piaţa internă a acestor produse:

  • produsele social importante se comercializează la preţuri de achiziţie/preţuri de livrare cu aplicarea adaosului comercial ce nu depăşeşte 20%, cu excepţia pâinii şi a colacilor, pentru care adaosul comercial aplicat nu va depăşi 10%;
  • produsele social importante, atât din import, cât şi autohtone, care au fost supuse procesării în unităţile comerciale, se comercializează cu aplicarea adaosului comercial ce nu depăşeşte 40% cumulativ de la preţul de achiziţie/preţul de livrare.

Regulamentul prevede că în toate cazurile de comercializare a produselor cu aplicarea adaosului comercial limitat, indiferent de numărul de unităţi comerciale, mărimea adaosului comercial cumulativ nu trebuie să depăşească nivelul-limită stabilit de la preţul de achiziţie/preţul de livrare.

Persoanele juridice şi fizice care practică activitate de întreprinzător sunt obligate să indice în documentele primare cu regim special (facturi/facturi fiscale) preţul de achiziţie/preţul de livrare şi mărimea adaosului comercial cumulativ aplicat.

În cazul în care persoanele fizice şi juridice vor încălca modul de formare a preţurilor stabilit de Guvern pentru produsele social importante, vor fi trase la răspundere contravenţională, civilă sau penală conform legislaţiei în vigoare.

Autor: Dionisie Comerzan



Join the Conversation

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.