Din anul 2013, principiile și procedurile de organizare și efectuare a controlului de stat asupra companiilor au fost unificate într-un singur act legislativ, obligatoriu pentru toate autoritățile / instituțiile publice. Însă oamenii de afaceri notează multiple probleme și abuzuri în procesul de desfășurare a controalelor de stat asupra activității de întreprinzător. Este opinia exprimată în cadrul emisiunii ”15 minute de realism economic” de către expertul IDIS Viitorul, Viorel Pârvan.
Companiile din Republica Moldova percep controalele cu scopul de sancționare, iar prin frecvența și modul de desfășurare, verificările creează obstacole în activitatea businessului. 45,4% din agenții economici sunt de părere că verificările instituțiilor de stat generează corupția. Numărul oamenilor de afaceri care au avut parte de controale în ultimii 3 ani de zile este foarte mare – aproape 80% din cei intervievați de IDIS ”Viitorul”. Circa 1/3 din aceste companii controlate au spus că în ultimii 3 ani au avut peste 10 controale.
”Cifrele sunt alarmante în contextul în care în perioada 01 aprilie – 30 septembrie 2016 a fost instituit moratoriul asupra controalelor de stat planificate sau inopinate. Au fost admise doar unele verificări, precum cele în situații excepționale, cele din domeniul supravegherii de stat a sănătății publice, domeniul respectării normelor antiincendiare,”, a spus Viorel Pârvan.
Marea majoritate a controalelor au fost controale inopinate. Unele companii au avut mai mult de cinci controale inopinate în ultimii trei ani.
Aceste tipuri de verificări din start sunt considerate cu ”riscuri” pentru mediul de afaceri, întrucât sunt inițiate în rezultatul unei petiții (pot fi chiar și a concurenților de afaceri sau altor persoane neoneste), de multe ori nu sunt argumentate temeinic și nu necesită notificarea în prealabil a agentului economic.
Doar 15% din companii au afirmat că au contestat procesul – verbal de control. Majoritate din oamenii de afaceri afirmă că nu are sens să contești actul emis de organul care a realizat controlul. În cazul în care actul de verificare și constatările sunt neîntemeiate, agentul economic preferă să nu lupte pe căi legale și să demonstreze ilegalitatea actului. El consideră oportun și mai puțin costisitor (bani, timp, personal, moral) să recurgă la mijloace neoficiale de ”soluționare” a cazului.
Pentru soluționarea problemei, Viorel Pârvan recomandă:
- fortificarea caracterul consultativ și preventiv al controlului, prin elaborarea unei legi potrivit căreia prima vizită de control efectuată de autoritățile publice să fie una informativă;
- controalele inopinate efectuate de Inspectoratul de Stat al Muncii și Agenția Națională pentru Siguranță Alimentelor trebuie să fie supravegheate cu atenție de către Cancelaria de Stat și în cazul depistării presupuselor abuzuri, ilegalități sau încălcări trebuie să fie sesizate organele abilitate;
- Controlul efectuat de către Serviciul Fiscal de Stat trebuie să fie supus principiilor fundamentale, normelor și cerințelor generale.
Emisiunea este realizată de către IDIS „Viitorul” în parteneriat cu Radio Europa Liberă.