„Avia Invest” continuă realizarea unui plan investiţional de modernizare a Aeroportului Internațional Chişinău. Terminalul a fost extins

În prezent, „Avia Invest” continuă realizarea unui plan investițional de modernizare a Aeroportului Internațional Chişinău. La etapa actuală, deja au fost finisate lucrările de extindere a terminalului (zona de sosiri, zona de plecări, zona de bagaje) cu  suprafaţa de 3.860 m2.

Pe data de 8 septembrie 2015, terminalul extins le-a fost prezentat jurnaliştilor de către Directorul General „Avia Invest”, Petru Jardan. La prezentare a participat şi Directorul companiei de construcţii „Exfactor Grup”, Vladimir Tonu. Reprezentanţii mass-media au fost invitaţi şi pe peron, unde au putut vedea lucrările de reconstrucţie a acestuia în desfăşurare.

Terminalul a fost extins cu 3.860 m2, ceea ce presupune extinderea zonei de sosiri, zonei de plecări şi zonei de bagaje. De aceea, lărgirea şi reconstrucţia terminalului permit AIC să-şi mărească aproape de 2 ori capacitatea de deservire, până la 750 pasageri/oră şi să le asigure pasagerilor comoditatea maximă de aflare în AIC. De asemenea, se desfăşoară lucrări intensive pentru mărirea numărului ghişeelor de înregistrare a pasagerilor de la 12 până la 18, numărul de Gate-uri, pentru dublarea numărul ghişeelor de trecere a controlului de paşapoarte la plecare şi sosire, iar la cele 2 benzi rulante pentru bagaj se adaugă încă una.

Prin urmare, lucrările de exterior cele mai complexe au fost deja finisate şi în prezent se desfăşoară lucrările de reconstrucţie, pe 15 000 m2 a suprafeţelor existente precum şi cele de interior, conform proiectului nou de design. Concomitent au fost instalate noi echipamente de ventilare şi răcire a aerului şi un nou sistem de anunţare sonoră a zborurilor.  Costul reconstrucţiei şi extinderii terminalului AIC, inclusiv sistemele şi utilajul modern, se cifrează la 9 mln euro.

O alta etapă în amplul proiect de modernizare a principalei porţi aeriene a ţării este reconstrucţia aerodromului. Lucrările cuprind o suprafaţă totală de peste 500 000 m² (pista de decolare/aterizare, peronul, căile de rulare). Compania germană cu renume mondial – „Strabag Grup” în colaborare cu proiectantul elveţian „Intairplan GmbH”, membru al holdingului WAM AG, dar şi câteva întreprinderi autohtone sunt implicaţi la reconstrucţia acestor obiecte.

Lucrările de reconstrucţie sunt esenţiale pentru majorarea capacităţii portante a pistei de decolare/aterizare pe întreaga ei lungime de 3590m. Mai mult, pista va fi lărgită de la 45m până la 60 m. Costul lucrărilor de reconstrucţie a pistei sunt de 15 mln euro. De asemenea, au fost iniţiate lucrările de reabilitare a pistei vechi, care nu mai era exploatată timp de 20 ani şi este transformată în cale de rulare la pista de decolare/aterizare. La moment se construiesc căi de rulare noi iar cele  existente sunt reabilitate, fiind mărită capacitatea portantă a acestora inclusiv pentru locurile de staţionare ale aeronavelor, ajungând la indicele de PCN 70, faţă de cel până în prezent PCN 21-30. Pentru aceste lucrări sunt cheltuiţi aproximativ 10 mln euro. Reconstrucţia şi modernizarea peronului AIC costă încă 10,5 milioane Euro.

Toate aceste lucrări se desfăşoară într-un ritm rapid cu alocarea resurselor necesare astfel încât AIC să poată primi şi deservi toate tipurile de aeronave, fără restricţii şi să asigure un trafic de 21 nave/oră.

Este important de menţionat faptul că un şir de lucrări de reparaţie şi reconstrucţie sunt pe ultima sută de metri. Este aproape gata noul sistem de drenaj, evacuare şi purificare a apei şi se finalizează lucrările de construcţie a colectoarelor pentru apele pluviale, costul cărora este de 2 milioane de Euro.

Sistemul de alimentare cu energie electrică a fost modernizat, fiind înlocuite echipamentele învechite din cadrul staţiilor de distribuţie şi construit un nou punct principal de distribuţie. În continuare, lucrările de modernizare la întreg sistemul de iluminare şi semnalizare (pista, căile de rulare, peron) sunt în plină desfăşurare, conform cerinţelor ICAO, categoria III. Pentru aceste lucrări sunt cheltuiţi 3 mln euro.

Este important de menţionat că au fost întreprinse toate măsurile pentru ca lucrările de modernizare şi extindere să nu afecteze activitatea operaţională a AIC şi orarul de zboruri.

Sursă: Agenţia PRofile

In this article

Join the Conversation

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.