De la autorizare la notificare – soluția Ministerul Economiei de facilitare a afacerilor în comerţ

Noua procedură de obținere a autorizațiilor în comerț prin notificare a fost prezentată, astăzi, deviceministrul Economiei, Vitalie Iurcu și Directorul Programului USAID BRITE, Kelly Seibold, în cadrul unui briefing de presă.

Conform modificărilor la Legea nr. 231 din 23.09.2010 cu privire la comerțul interior, antreprenorii din Republica Moldova vor putea deschide o afacere în domeniul comerţului în doar o zi, după depunerea notificării la autoritatea publică locală sau în 15 zile dacă activitatea acestora implică anumite riscuri pentru viața și sănătatea consumatorilor, perioadă în care autoritățile competente, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) sau Centrul Național pentru Sănătate Publică (CNSP) vor efectua investigațiile de rigoare.

Am ajuns la etapa finală a proiectului privind noua procedură de autorizare în comerț prin notificare. Este o acțiune asumată în Agenda de 100 de zile a Ministerului Economiei și o reformă radicală, cu impact major asupra sectorului comercial din țara noastră. Odată cu implemenatrea sistemului de notificare, am calculat că antreprenorii vor putea economisi circa 43,3 mln. lei anual. În cel mai scurt timp, urmează să promovăm proiectul în Guvern, apoi în Parlament și în câteva luni, împreună cu autoritățile publice locale, sperăm să-l implementăm”, a declarat Vitalie Iurcu.

Viceministrul Economiei a menționat că scopul acestor amendamente este stimularea activității antreprenoriale, facilitarea lansării noilor afaceri în comerț prin simplificarea procedurilor de autorizare și eliminarea practicilor de corupție. În prezent obținerea unei autorizații în comerț durează peste 2 luni și dosarul depus la primărie conține circa 7 acte permisive, eliberate de diferite autorităţi. Trecerea la sistemul de notificări va permite agenţilor economici interacţiunea doar cu Primăria, care la rândul ei va transmite, prin ghişeul unic, tuturor instituţiilor informaţii despre noul comerciant. Totodată, eficientizarea procesului va reduce numărul de documente necesare obţinerii autorizaţiei, de la 7 la 1, reducerea numărului de controale de la 5 la 1 control. Toate procedurile vor fi realizate prin intermediul unui software specializat – e-Comerț interior, care va optimiza esențial procesul de inițiere a activității în comerț.

La rândul său, directorul Programului USAID/BRITE a susținut că facilitarea activității în comerţ este mult aşteptată de mediul de afaceri.

Businessul va pute folosi timpul alocat anterior obţinerii de autorizaţii pentru activitatea propriu-zisă şi generării de locuri de muncă, remitenţe la bugetul de stat şi în final de creşterea economică. Mai puţină birocraţie şi o transparenţă mai mare va aduce şi îmbunătăţirea climatului investiţional şi va poziţiona Moldova pe poziţii mai înalte în clasamentele economice internaţionale”, a afirmat Kelly Seibold, Directorul Programului USAID BRITE.

Amendamentele la legislație au fost elaborate cu suportul suportul Guvernului SUA prin intermediul Programului USAID BRITE și promovate în cadrul campaniei Update Moldova.



Join the Conversation

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.