Cum să aplici la Prima Casă 2 – pas cu pas

2690 0

Dacă ai participat la Programul de stat „Prima Casă” și ți-a cumpărat o locuință de până la 600.000 lei și mai ești și angajat în sectorul public, atunci poți beneficia de compensație din partea statutului, prin așa numita „Prima Casă 2”.

Dacă nu ai participat la Programul de stat „Prima Casă”, îți recomand să citești criteriile de eligibilitate și pașii de urmat.

Din start este important de știut că compensația din bugetul de stat se acordă doar angajaților:

  • autorităților publice/instituțiilor publice finanțate integral din bugetele componente ale bugetului public național;
  • instituțiilor medico-sanitare publice;
  • instituțiilor de învățămînt superior de stat cu autonomie financiară.

Compensația se acordă pentru acoperirea parțială a cheltuielilor pe care le suportă beneficiarul pentru achitarea creditului ipotecar pe care l-a obținut în cadrul Programului de stat „Prima casă”. Volumul compensației acordate din bugetul de stat unui beneficiar se calculează în mărime de 50% din suma creditului ipotecar.

Mai jos poți vedea care e formula de calcul a compensației:

C = (Cr * 50%) / L

unde:

  • C – compensația lunară;
  • Cr – valoarea creditului ipotecar (suma principală), care nu include dobînzile aferente, comisionul de garantare și alte plăți bancare;
  • L – numărul de luni (300 de luni) echivalent a 25 de ani calendaristici.

Mai sunt încă câteva criterii cărora trebuie să corespunzi:

  • Să activezi de cel puțin un an cumulativ în cadrul autorităților/instituțiilor publice fără întreruperi ale raporturilor de serviciu în perioada respectivă şi în privinţa căreia nu au fost aplicate sancțiuni disciplinare pe parcursul ultimului an de activitate;
  • Să nu ai suspendat raportul de serviciu în legătură cu aflarea în concediul de îngrijire a copilului, a unui membru bolnav al familiei, a copilului cu dizabilități sau ca urmare a participării la diverse forme de dezvoltare profesională organizate la inițiativa ori în interesul autorității publice/instituției publice, pentru o perioadă de cel mult un an.

Să începem!

Pasul 1:

Scanează în format „pdf” următoarele documente (fiecare fișier nu trebuie să depășească mărimea 5MB):

  1. Buletinul tău de identitate;
  2. Buletinul soțului/soției;
  3. Certificatul de căsătorie;
  4. Confirmarea angajării la autoritatea/instituția publică (îl descarci la acest link și-l prezinți la locul de muncă ca să fie semnat);
  5. Contractul de credit ipotecar;
  6. Contractul de ipotecă;
  7. Contractul de vânzare-cumpărare a locuinței.

Notă: Documentele din punctele 5-7 sunt cele pe care le-ai semnat în cadrul Programului de stat „Prima Casă”. 

Pasul 2:

Intră pe pagina oficială a Programului de stat „Prima Casă” http://primacasa.gov.md și accesează rubrica „Compensații Prima Casă”.

Pasul 3:

În rubrica „Compensații Prima Casă”, pe partea dreaptă găsești caseta de logare în cabinetul personal. Pentru a te putea loga, este necesar să te înregistrezi în primul rând. Respectiv, nu accesezi „Autentificare”, dar faci click pe „Înregistrează-te”.

Notă: Dacă ai aplicat la „Prima Casă 3” și ai deja un cabinet personal, atunci mergi direct la Pasul 6.


Pasul 4:

Urmează să completezi toate datele care îți sunt cerute pentru a putea fi creat cabinetul personal. După ce ai completat toate datele și le-ai verificat, fă click pe „Înregistrează-te”. După ce ai apăsat, vei fi notificat: „Creat cu succes cont nou. Verificați e-mailul și activați contul”.


Pasul 5:

Mergi la e-mailul pe care l-ai indicat la crearea cabinetului personal ca să găsesți mesajul privind crearea contului. În mesaj vei găsi un buton pe care trebuie să faci click pentru a activa contul.


Pasul 6:

După ce activezi din e-mail crearea contului vei fi trimis direct la cabinetul personal. Dacă nu se întâmplă astfel, atunci urmezi Pasul 2 și te „Autentifici” întroducând adresa de e-mail și parola. După ce ai ajuns în cabinetul personal, alege rubrica „Prima Casă 2”.


Pasul 7:

Rubrica „Prima Casă 2” din cabinetul personal este compusă din două compartimente: „Date despre solicitant” și „Adăugarea componente conexe”. Completează primul compartiment cu datele necompletate automat.


Pasul 8:

Încarcă toate documentele indicate la Pasul 1 în compartimentul 2 al rubricii „Prima Casă 2”. După ce ai încărcat documentele, bifează „Declarația pe propria răspundere”, apasă click pe „Salvare” și apoi pe „Depunere”.


Pasul 9:

Felicitări, ai depus cererea! Pe partea dreaptă a cabinetului personal vei vedea statutul „Depus”, iar sus vei fi notificat că cererea a trecut cu succes și vei primi numărul de înregistrare. În același timp vei fi informat că documentul „Confirmarea angajării la autoritatea/instituția publică” indicat la Pasul 1 (punctul 4) trebuie să-l prezinți fizic la Ministerul Finanțelor. Același mesaj îl vei primi și pe e-mailul indicat la crearea cabinetului personal.

Pasul 10:

Până a beneficia de compensație, verifică statutul cererii în cabinetul personal (pe partea dreaptă) sau pe e-mailul indicat la crearea acestuia. După obținerea compensației, bucură-te de suportul statului la achitarea creditului tău ipotecar.

Notă: După ce cererea va fi aprobată, va fi necesar în cabinetul personal să încarci ”Formularul privind datele bancare” pe care îl ridici de la bancă. Modelul Formularului îl găsești aici.

Vezi care sunt pașii de urmat pentru a aplica la „Prima Casă 3”

Autor: Dionisie Comerzan

In this article


Join the Conversation

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.