Prioritatea primară pentru “Avia Invest”, ca administrator al Aeroportului Chişinău este de a asigura un nivel sporit al siguranţei zborurilor şi un grad înalt de confort pentru pasageri. Drept urmare, continuând realizarea planului de reconstrucţie a pistei de aterizare/decolare (3590 m), “Avia Invest” a găsit soluţia optimă astfel încât să fie posibilă operarea non stop a zborurilor. Astfel, vor fi evitate suspendarea curselor aeriene şi restricţionarea traficului aerian pe Aeroportul Chişinău.
La data de 20 martie 2017, a fost prezentat opiniei publice proiectul de construcţie a unei noi piste la Aeroportul Chişinău. Calea de rulare D (Delta) urmează a fi reconstruită şi exploatată în calitate de pistă de aterizare/decolare care va avea o lungime de 2400 m şi lăţime de 45 m. Ceea ce înseamnă că, în timp ce zborurile vor fi operate pe pista nou construită, se vor desfăşura lucrările de reconstrucţie pe pista de bază de 3590 m. S-a recurs la acest plan, luându-se în consideraţie intensificarea curselor care vor fi operate în următoarea perioadă, evitându-se astfel toate problemele din punct de vedere al siguranţei zborurilor, disconfortul călătorilor Aeroportului Chişinău precum şi cel al companiilor aeriene.
Mai mult decât atât, acţiunile întreprinse corespund întru totul cerinţelor companiilor aeriene, fiind asigurat un trafic aerian 24/24, fără restricţii. Ulterior, unul din beneficiile majore ale construcţiei unei noi piste reprezintă posibilitatea de a dirija zborurile pe ambele piste, ceea ce va conduce la o funcţionare mai dinamică a aeroportului.
Procesul de reconstrucţie a învelişurilor noii piste este similar celui aplicat la primul segment reconstruit al principalei piste de 3590 m. Acesta presupune lucrări masive inclusiv lucrări de demolare a învelişurilor vechi a căii de rulare D şi prelucrarea acestora cu utilaj special – concasator care separă armătura de pietriş; lucrări de terasament; stabilizare a solului, a stratului din pietriş, beton uscat şi a stratului superior din beton de marcă înaltă. Amestecurile de beton vor fi produse de uzina giganţilor construcţiilor „Strabag Grup”, utilată cu propriul laborator şi instalată nemijlocit pe AIC. Procesul de fabricare este automatizat ceea ce permite deservirea acestuia de doar 8 specialişti, aduşi în Moldova de „Strabag Grup”.
„Ne-am propus ca şi în 2017 să fim nu mai puţin productivi decât anul trecut iar rezultatele schimbărilor făcute până acum sunt resimţite din plin în primul rând de către pasagerii noştri. Ne adaptăm constant cerinţelor acestora şi suntem receptivi la solicitările companiilor aeriene.
Conform planului iniţial de reconstrucţie a pistei, ar fi trebuit ca să recurgem la restricţionarea orarului de zbor a câte 10-12 ore/zi, ceea ce ar fi condus la perturbarea orarului zborurilor, crearea inconvenienţelor companiilor aeriene dar mai ales pasagerilor. Tocmai de aceea, am decis reconstrucţia căii de rulare D pentru a o utiliza ca pistă de decolare/ aterizare. Lucrările deja au demarat şi întreg procesul tehnologic este organizat, au fost aduse tehnica necesară şi materialele de construcţie. Am obţinut toate avizele şi autorizaţiile necesare atât de la Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova precum şi de la celelalte instituţii de profil.”, a declarat Directorul General “Avia Invest” – dl. Petru Jardan.
Totodată, paralel cu derularea acestui proiect, va continua desfăşurarea lucrărilor de reconstrucţie a celorlalte suprafeţe de lucru ale aerodromului.
La reconstrucţia acestor obiecte va participa compania „Exfactor-grup”, în colaborare cu „Strabag Grup”- compania germană cu renume mondial. De-a lungul experienţei sale de peste 150 de ani, “Strabag Grup” a realizat mai mult de 200 proiecte specifice construcţiilor aeroportuare ce sunt cunoscute la nivel mondial, şi anume la aeroporturile Berlin, Köln, Praga, München, Frankfurt, Düsseldorf, Soci, Sofia, Domodedovo, etc.
În vederea sincronizării dezvoltării principalei porţi aeriene din R. Moldova cu dinamica traficului aerian, “Avia Invest” implementează continuu cele mai eficiente soluţii pentru a asigura atât confortul pasagerilor cât şi condiţii optime pentru operatorii aerieni.