Volumul exporturilor Republicii Moldova s-a cifrat la 2,4 miliarde USD cu 18,6% mai mult în anul 2017 față de anul precedent. Directorul de programe IDIS Viitorul, Viorel Chivriga a declarat în cadrul emisiunii ”15 minute de realism economic”, că businessul moldovenesc își diversifică piețele, iar acest lucru se vede în statistici, care arată o cotă de peste 65% a mărfurilor moldovenești pe piața comunitară. O contribuție semnificativă au avut-o sectoarelor reale ale economiei.
România rămâne lidera livrărilor mărfurilor moldovenești (cu circa 25 la sută în structura exporturilor moldovenești), în timp ce în statele din CSI sunt vizibile niște schimbări nesemnificative și acest lucru arată relațiile proaste cu agenții economici din Republica Moldova. Mă refer, în primul rând, la Rusia, exporturile spre care au crescut numai cu puțin mai mult de 9%, și care absoarbe 10,5% din exporturile din Moldova.
Direcționarea exporturilor pe piețele din vest a fost influențată de schimbarea opticii de către companiile moldovenești prin promovarea bunurilor și serviciilor de calitate. Foarte multe întreprinderi nu mai cred în piața rusească și modifică direcțiile geografice la export, procesul de producție și strategiile de promovare.
”Unele statele din UE suflă în ceafa Rusiei. Este vorba de Italia, care este urmată de către Germania, Marea Britanie, Polonia și Turcia la livrările de mărfuri. Companiile moldovenești se simt mult mai confortabil în UE prin acoperirea unor nișe de piață mai sigure. Un exemplu sunt producătorii de vinuri care au avut probleme mari cu embargourile impuse de Moscova, dar care s-au reorientat treptat și se simt în siguranță chiar și în statele producătoare de vinuri din top zece producători din lume”, a explicat Viorel Chivriga.
Schimbări sunt și pe partea exporturilor de produse vegetale. Republica Moldova recurge la o diversificare și modernizare a capacităților de producție și se mișcă foarte bine pe filiera exporturilor de produse vegetale. În anul 2017, bunurile de origine vegetală au fost exportate în peste 80 de state, iar valoarea mărfurilor agroalimentare exportate a depășit un miliard de dolari.
Totodată, poziții bune sunt și la livrările de echipamente ca urmare a intrării pe piața locală a companiilor de talie internațională. Procesul vizează revigorarea industriei și creșterea numărului parcurilor industriale. Acest lucru este susținut și de legislația mai facilă pentru exportatori în contextul Acordului de Liber Schimb. Sunt schimbări și pe plan instituțional la Serviciul Vamal și FISC.
La capitolul importuri, Viorel Chivriga e de părere că deficitul balanței comerciale al Republica Moldova arată că țara are nevoie de prudență în dezvoltarea capacităților de producție și export ale economiei, dar și asigurarea cu brațe calificate de muncă și protecția investitorilor. Pentru Moldova este extrem de important să-și cucerească în primul rînd piața proprie, internă de bunuri și servicii.
În concluzie, directorul de programe a spus că pentru promovarea comerțului internațional la gama de măsuri care sunt în arsenalul instituțiilor de stat trebuie să apară altele care să asigure previzibilitate, continuitate și rezultate. Companiile moldovenești au nevoie de susținere pentru a-și promova produsele , că de altfel ar putea ajunge în situația anilor 2005-2007.
Emisiunea este realizată de către IDIS „Viitorul” în parteneriat cu Radio Europa Liberă.