Singurul motor al economiei moldovenești și-a redus turațiile: Creștere modestă a exporturilor

După semnarea Acordului de Asociere în anul 2014, exporturile Republicii Moldova au cunoscut un avans considerabil, dar și o reorientare spre vest. Or, în prezent, livrările de mărfuri și produse s-au redus, constată în cadrul emisiunii ”15 minute de realism economic” directorul de programe de la IDIS Viitorul, Viorel Chivriga.

Asistăm la primele semnale negative din comerțul extern. Avem o creștere modestă a exporturilor în opt luni ale anului 2019, de doar 2%. Și acel motor care a funcționat câțiva ani și care a arătat rezultate bune în comerțul extern nu mai funcționează ireproșabil.

”Se observă o tendință descendentă în ceea ce privește ponderea exporturilor pe direcția Est, Vest. Astfel, în UE ponderea a scăzut de la 69% la 65% și cu 5% în Est. Totodată, observăm că Turcia devine al 5-lea partener comercial, după România, Italia, Germania și Federația Rusă. Pe de altă parte se atestă evoluții negative pe anumite poziții tarifare care aveau o pondere mare la exporturi. Este vorba de băuturile alcoolice, textile, zahăr și mierea de albine”, susține Chivriga.

Tendința din comerțul exterior poate fi explicată prin reducerea reexporturilor, dar și prin creșterea exporturilor locale. Baza pentru îmbunătățirea comerțului internațional șchiopătează. Elanul pe care l-au avut cei de la guvernare dar și agenții economici e în descreștere. Acordului de Liber Schimb a trecut pe planul secund în agenda guvernanților. De fapt, acum era momentul de a renegocia unele prevederi ale documentului, însă acest lucru a fost omis. În același timp, este inexplicabilă situația pe interior: lipsa dialogului cu investitorii, cu agenții economici care produc și exportă. Instituțiile statului pierd controlul asupra domeniilor cheie care împing exporturile și care facilitează investițiile. Eșecul se datorează faptului că avem și o imagine șifonată a statului când vorbim de investitori.

”Republica are potențial, dar e nevoie de pași rapizi și concreți pentru a asigura locul agenților economici în jocul concurențial și aici trebuie să apară parteneriatul între business și stat. E necesar de reguli clare dintre cele două părți. Pe de altă parte, statul are menirea de a proteja investitorii și exportatorii”, a mai spus Chivriga.

Potrivit directorului de programe, pentru impulsionarea exporturilor e necesar de a fi evaluate domeniile prioritare pentru comerțul internațional. Trebuie să știm clar domeniile unde există potențial de extindere, de dezvoltare a operatorilor economici. Ba mai mult, e necesară o politică amplă de finanțare a proiectelor de ordin economic, de formare a resursele umane și reeducare a funcționarilor de stat.

Chivriga a concluzionat că deși Republica Moldova are o strategie de promovare a exporturilor și atragere a investițiilor, acesta nu a generat rezultatele scontate. Țara are nevoie de un document care să identifice pașii pe care trebuie să-i urmeze instituțiile statului și comunitatea de afaceri. Totodată, trebuie să existe rapoarte ale instituțiilor statului, ca oamenii de afaceri să cunoască cu ce se ocupă Serviciul Vamal, Ministerul economiei, Ministerul de Finanțe și Fiscul.

Emisiunea este realizată de către IDIS „Viitorul” în parteneriat cu Radio Europa Liberă.



Join the Conversation

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.