Achizițiile publice, bântuite de încălcări

tender

Suma achizițiilor publice a constituit 8,6 miliarde de lei cu 14,6% mai mult în anul 2017 față de anul precedent, dar economista IDIS Viitorul, Diana Enachi a declarat în cadrul emisiunii ”15 minute de realism economic” că deși se fac mai multe achiziții publice încălcările și neregulile continuă să existe.

Printre cele mai frecvente încălcări se numără: nerespectarea termenilor privind încheierea contractelor de achiziție, nerespectarea termenelor minime pentru depunerea ofertelor, nerespectarea termenilor de prezentare a dărilor de seama și completarea defectuoasa/discriminatorie a cerințelor obligatorii din anunțurile de participare și nerespectarea regulilor de publicare.



”Toate ministerele dețin pe pagina web rubrici destinate achizițiilor publice, dar acestea nu conțin informații complete și actualizate. Transparența este asigurată parțial la etapa de planificare. Cu excepția Ministerului afacerilor Externe, toate celelalte și-au publicat Planurile de achiziții pentru anul 2018. La etapa de tender transparența este redusă, astfel nici un minister nu a publicat pe pagina web toate anunțurile de participare la toate procedurile desfășurate în 2018”, a precizat Diana Enachi.

Un alt aspect care vorbește cel puțin indirect despre gradul de deschidere și transparență a ministerelor este și participarea acestora (deocamdată benevolă) la noul sistem de achiziții electronice – MTender. Astfel, un singur minister (Finanțelor) și autoritățile subordonate utilizează platforma MTender care deși este abia la etapa de proiect-pilot pentru achizițiile de mică valoare, aceasta demonstrează transparență și responsabilizare din partea instituțiilor publice.

Economista susține că procurarea individuală de către fiecare subdiviziune sau entitate subordonată dintr-o în calitate de autoritate contractantă, generează costuri sporite și ineficiența cheltuielilor publice. Or, peste 90% din produsele și serviciile achiziționate sunt aceleași. Un alt exemplu elocvent în acest caz este primăria municipiului Chișinău în cadrul căreia fiecare direcție are statut de autoritate contractantă își organizează independent procedurile de achiziție. Acest lucru generează costuri mari de resurse financiare publice, de personal implicat. Prin achiziționarea separată a acelorași produse nu pot fi atrași furnizori care ar putea propune prețuri mai competitive.

”Autoritățile publice sunt obligate de cadrul legal să asigure transparent la toate etapele procesului de achiziție publică, începând cu planificarea și finalizând cu executarea contractelor și informarea publicului privind livrarea bunurilor, serviciilor sau executarea lucrărilor, a concluzionat Diana Enachi.

Emisiunea este realizată de către IDIS „Viitorul” în parteneriat cu Radio Europa Liberă.



In this article

Join the Conversation

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.