La sfârşitul anului 2014, ca urmare a venirii investitorului străin, EuroCreditBank a majorat volumul capitalului normativ de la 170 mil.lei până la 204,8 mil.lei. Iar deja la începutul lunii februarie a anului curent, Banca Naţională a Moldovei a ridicat toate restricţiile impuse în martie 2013 asupra activităţii băncii comerciale.
Despre perspectivele de dezvoltare a băncii, publicația economică Logos-Press a discutat cu dl Iurie Cataraga, Prim-Vicepreşedinte al Comitetului de Conducere al BC „EuroCreditBank” S.A..
– EuroCreditBank a reluat, cu peste o lună în urmă, atragerea depozitelor de la persoanele fizice. Ce oferte atractive a elaborat banca Dumneavoastră pentru cetăţeni?
– Încă de la începutul anului, echipa noastră, pregătindu-se de ridicarea restricţiilor, s-a concentrat asupra actualizării şi îmbunătăţirii ofertei de produse destinate persoanelor fizice, cu care nu am lucrat aproape doi ani. La 5 februarie eram deja pregătiţi să propunem potenţialilor deponenţi o nouă linie de depozite. La această etapă oferta de depozite a băncii noastre este una dintre cele mai avantajoase din sistem. Este vorba despre depozitul Primăvara, cu o rată a dobânzii de 15% anual.
Am actualizat şi liniile de depozite tradiţionale – depozitele Olimpic şi Libertate. Acestea sunt incluse în pachete împreună cu alte servicii, făcându-le unice pe piaţă şi foarte atractive. În cadrul acestei oferte, clienţii noştri au posibilitatea să deschidă un depozit în patru valute: lei moldoveneşti, dolari americani, ruble ruseşti şi euro. Acest pachet oferă clientului posibilitatea să îşi gestioneze gratuit economiile la distanţă (on-line) prin Internet-Banking şi Contact Center. Totodată, deponentului i se eliberează gratuit un card de debit multivalutar Visa sau MasterCard. Deponentul obţine astfel acces de la distanţă la o serie întreagă de facilităţi: plata on-line a unei game largi de servicii, acces direct, la orice oră din zi sau noapte, la mijloacele sale băneşti din bancă, precum şi posibilitatea de suplinire a depozitului, de retragere sau de convertire a valutei, de transfer al mijloacelor băneşti. Prin urmare, acesta este un produs complex, destinat utilizatorilor cu experienţă, care s-au obişnuit să deţină controlul permanent asupra banilor, care preţuiesc confortul şi timpul propriu.
Bineînţeles că nu am putut renunţa la produsele clasice, cum sunt depozitele Pensionar şi Adolescent.
De asemenea, am elaborat o ofertă de primăvară pentru femei, care, deschizând un depozit la banca noastră, vor putea beneficia în mod gratuit de serviciul Auto Pay, care presupune plata automată pentru serviciile oferite de diverşi prestatori de servicii comunale, de telefonie mobilă etc. Plata pentru servicii se realizează în mod automat după prima înregistrare a datelor în sistem. Astfel, atunci când scumpele noastre femei vor pleca la odihnă împreună cu familia, banca va avea grijă de plata regulată a acestor facturi. Este de menţionat că banca nu percepe comisioane nici pentru gestionarea conturilor, nici pentru realizarea acestor tranzacţii.
În plus, în sistemul nostru de Internet Banking – „Telebank.MD”, la care au acces practic toţi clienţii băncii, cursul de schimb al valutelor este mai atractiv decât la casele de schimb ale EuroCreditBank. În aşa mod noi încercăm să motivăm clienţii să folosească serviciile în reţeaua Internet şi plăţile fără numerar (prin transfer).
Aş vrea să subliniez că în luna martie am elaborat o ofertă specială pentru iubitorii de cumpărături prin internet – „Shoppingmania”. În cadrul acestei acţiuni de promovare, clienţii nu doar primesc gratuit pachetul de servicii Internet Shopping, ci şi pot participa la o tombolă a premiilor băneşti. Pachetul de servicii Internet Shopping a fost creat în scopul simplificării la maximum a cumpărăturilor prin Internet. El constă din conturile curente multivalutare şi Internet-Banking, cardul virtual şi cardul de plată în sistemul Visa sau MasterCard. În plus, acest pachet garantează securitatea deplină la efectuarea operaţiunilor prin Internet, deoarece noi recomandăm clienţilor să păstreze banii nu pe card, ci în conturile curente. Abia după perfectarea nemijlocită a cumpărăturilor pe astfel de platforme ca E-bay, Amazon, Laredoute etc., clienţii completează cardul cu suma necesară pentru achiziţionarea respectivelor produse. Cardul virtual este protejat împotriva scanării neautorizate şi a furtului de mijloace. Pe lângă aceasta, clientul este conectat în mod automat la serviciile gratuite, de exemplu informarea prin sms sau email despre retragerea unei anumite sume din cont.
Trebuie să recunoaştem că, în linii mari, serviciile prestate în prezent de bănci persoanelor fizice sunt foarte asemănătoare. Deosebirile vizează doar anumite detalii. Din această cauză echipa noastră va dezvolta şi va valorifica în continuare posibilităţile utilizării la distanţă (on-line) a întregului spectru de servicii, va elabora şi va implementa noi facilităţi etc.
– Domnule Cataraga, EuroCreditBank este prima bancă din Moldova care o oferit clienţilor săi posibilitatea de a deschide depozite în ruble ruseşti. De ce a fost determinat acest pas?
– Specialiştii noştri au studiat statistica privind numărul de cetăţeni moldoveni plecaţi peste hotare, iar rezultatele au arătat că cea mai mare parte a acestora lucrează în Federaţia Rusă. Prin acest serviciu ne-am propus să stimulăm concetăţenii noştri care obţin venituri în ruble să nu îşi păstreze economiile acasă, ci să le sporească, deschizând depozite în banca noastră. Sperăm că acest produs se va bucura de popularitate.
– Dar care sunt propunerile băncii pentru persoanele juridice?
– Banca noastră oferă antreprenorilor, în special celor care îşi lansează o nouă afacere, tarife foarte atractive pentru deservirea de casă şi decontări. Aproximativ 30% din serviciile prestate sunt practic gratuite, inclusiv deschiderea şi gestionarea conturilor. La majoritatea serviciilor, tarifele de deservire sunt mai mici decât indicatorii medii de piaţă şi în continuare vom menţine această politică, să-i spunem aşa, a preţurilor mici. În afară de aceasta, noi oferim reduceri semnificative pentru deservirea la distanţă (on-line), iar în cadrul promoţiei desfăşurate în prezent întreprinderile noi pot utiliza gratuit serviciul Internet-Banking în decurs de şase luni.
Faptul că în prezent EuroCreditBank dispune de suficiente lichidităţi ne permite să promovăm produse de creditare foarte atractive. Am elaborat o ofertă interesantă pentru companiile mici şi mijlocii – creditul Investiţional în lei moldoveneşti, dolari SUA şi euro.
Banca noastră este o instituţie financiară nu foarte mare şi de aceea ne putem permite să promovăm o politică de creditare destul de flexibilă. De regulă, experţii noştri, după studierea actelor prezentate de client, îi propun cea mai bună formulă de finanţare a fiecărui proiect în parte. În aşa mod vrem să demonstrăm că pentru noi este important fiecare client şi suntem gata să devenim pentru el nu atât un creditor, cât un partener de business.
– Domnule Cataraga, în această etapă există cerere pentru resursele creditare?
– Practic toate instituţiile financiare din ţară s-au confruntat, în ultimele luni, cu o oarecare reducere a cererii pentru resursele creditare. Nu este cazul să discutăm acum cauzele acestui fenomen. Important este că perioada de adaptare s-a încheiat destul de rapid, oamenii s-au obişnuit cu situaţia reală de pe piaţă, cu rata flotantă a dobânzii, iar interesul lor pentru ofertele creditare a început să crească din nou. Este un semnal bun şi estimăm că deja în lunile martie-aprilie situaţia se va îmbunătăţi semnificativ. Vreau să subliniez că ratele dobânzii la creditele în valută străină au rămas neschimbate, şi anume foarte mici…
Numărul subiecţilor economici care solicită finanţare pentru proiectele lor este în creştere, iar noi primim cereri şi le examinăm în termene foarte scurte. Planificăm să ne concentrăm eforturile asupra creditării întreprinderilor micro, mici şi mijlocii. Deocamdată finanţarea va fi realizată din contul mijloacelor proprii. Însă am început negocierile de reluare a colaborării cu Directoratul liniilor de credit pe lângă Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova. Sperăm că în timpul cel mai apropiat EuroCreditBank va obţine din nou acces la creditele externe ieftine şi pe termen lung, care se bucură de popularitate printre comercianţi, întreprinderile agricole şi cei care derulează proiecte investiţionale de lungă durată.
– Există tendinţa de revenire a clienţilor care au fost nevoiţi să plece din bancă cu un an-un an jumătate în urmă?
– Vreau să spun că cei mai mulţi clienţi persoane juridice nici nu au plecat de la noi. Alţii însă, în virtutea anumitor circumstanţe, au fost nevoiţi să îşi transfere o parte dintre operaţiuni în alte bănci. După ridicarea tuturor restricţiilor, banca noastră are posibilitatea să ofere clienţilor săi întregul spectru de servicii de care au nevoie. Din această cauză echipa noastră depune eforturi nu doar pentru restabilirea colaborării cu vechii clienţi, ci şi pentru atragerea de noi parteneri. Şi am reuşit acest lucru. Putem vorbi deja despre creşterea numărului de operaţiuni cu conturile persoanelor juridice. Acesta este un semnal bun, deoarece demonstrează încrederea clienţilor în EuroCreditBank şi deschiderea lor pentru o colaborare ulterioară.
– Multe bănci depun eforturi pentru a-şi spori prezenţa pe plan local. Care este strategia EuroCreditBank în acest sens?
– În activitatea sa de mai departe, banca noastră va promova o politică de dezvoltare intensivă, şi nu extensivă. Deşi planurile noastre includ deschiderea de filiale suplimentare în regiunile ţării, această sarcină nu este una prioritară şi nu este un scop în sine. Accentul principal în strategia noastră de dezvoltare va fi pus pe sporirea deservirii la distanţă (on-line), modernizarea canalelor existente de interacţiune cu clienţii, pentru ca ele să devină mai comode, funcţionale, accesibile şi ieftine.
– Despre ce schimbări putem vorbi după venirea noului acţionar al băncii, care sunt sarcinile puse de acesta în faţa organelor executive ale EuroCreditBank?
– În primul rând, a fost formulat obiectivul de modificare cardinală a proceselor de business privind atragerea clienţilor şi vânzarea produselor. Cu alte cuvinte, acestea trebuie implementate, să spunem aşa, la nivel industrial. În acest sens, au început deja lucrările de implementare a unor astfel de tehnologii ca CRM (Customer Reelationship Management), Business Process Management, sisteme care gestionează prelucrarea în interiorul băncii a cererilor clienţilor şi cresc de multe ori viteza de circulaţie a documentelor. Acestor probleme li se acordă o atenţie sporită pentru că, în lumea contemporană, tehnologiile IT sunt vitale pentru sectorul bancar. În Occident există demult ideea că banca este o companie IT financiară dezvoltată, idee foarte adevărată, de altfel. În general, toate tehnologiile bancare cele mai avansate vor fi adaptate de experţii noştri la realităţile sectorului financiar din Moldova şi vor fi implementate de către EuroCreditBank pe măsura pregătirii pieţei pentru acceptarea lor.
Desigur, planul de afaceri pentru anul 2015 prevede creşterea tuturor indicatorilor activităţii EuroCreditBank. Dar cel mai important, şi acţionarul insistă asupra acestui fapt, este construcţia unui fundament solid pentru creşterea stabilă a băncii. Este vorba aici, pe lângă tehnologiile moderne despre care am amintit mai sus, despre restructurarea băncii pentru a o face mai funcţională şi eficientă.
Ne preocupă nu doar mărimea venitului. La sfârşitul anului 2014 banca noastră s-a alăturat iniţiativei ONU – United Nation Global Compact. UNGC este un contract global, reprezentând o bază pentru reprezentanţii mediilor de afaceri, care se angajează să îşi alinieze activitatea şi strategia la cele 10 principii general recunoscute în domeniul drepturilor omului, relaţiilor de muncă, protecţiei mediului înconjurător şi luptei împotriva corupţiei.
Preconizăm, de asemenea, să participăm activ la iniţiativele legate de dezvoltarea culturii financiare a concetăţenilor noştri.
Prin urmare, echipa EuroCreditBank are drept obiectiv de bază, pentru următorii ani, crearea unei bănci moldoveneşti cu adevărat inovative şi responsabile din punct de vedere social.
Şi noi suntem gata să răspundem acestei provocări.
Sursa: bancamea.md