În agricultură şi industria alimentară sunt angajaţi peste un miliard de lucrători sau o treime din forţa globală de muncă. Cu toate că această industrie este impunătoare, doar un număr mic de companii deţin influenţa asupra acestui domeniu.
În raportul său, “Behind the Brands,” Oxfam Internationals-a focusat asupra 10 cele mai mari şi influente companii de produse alimentare şi băuturi. Aceste corporaţii sunt într-atât de puternice, încât politicile şi deciziile acestora pot avea un impact major asupra condiţiilor de muncă din întreaga lume şi în mod special asupra mediului înconjurător.
Agenţia de ştiri 24/7 Wall St. a efectuat o analiză şi a obţinut datele despre venituri, profit net, active şi numărul angajaţilor din top 10 cele mai mari companii din indistria alimentară. Cifrele au fost recalculate în dolari SUA. Aceste companii sunt considerate cele mai mari datorită câtorva indicatori. Toate au venituri calculate în zeci de miliarde de dolari SUA încă în 2013. Cinci din ele au active de minim 50 miliarde US, pe cînd patru au înregistrat profit de peste 6 miliarde. Sumar, în aceste 10 companii sunt angajaţi peste 1,5 milioane de oameni, iar despre cei contractaţi nici nu se mai pomeneşte.
Associated British Foods PLC
Venit: 21.1 mlrd USD Cheltuieli pentru publicitate: N/A Profit: 837 milioane USD Nr. angajaţilor: 112 652
Associated British Foods este o companie din Marea Britanie, care şi-a făcut prezenţa globală prin achiziţii. Corporaţia operează cu fabrici de zăhar, comercializează angro ingrediente şi produse alimentare.
The Coca-Cola Co.
Venit: 46.9 mlrd USD Cheltuieli pentru publicitate: 3.0 mlrd USD Profit: $8.6 mlrd USD Nr. angajaţilor: 130 600
Coca-Cola este unul din cel mai recunoscut brand din lume. Practic jumătate din băuturele vândute erau sub marca comercială Coca-Cola.
Groupe Danone S.A.
Venit: 29.3 mlrd USD Cheltuieli pentru publicitate: 1.2 mlrd USD Profit: 2.0 mlrd USD Nr. angajaţilor: 104 642
Acest grup francez chiar merită titlul de „prezenţă globală”. Cele mai mari pieţe (după vânzări) sunt Rusia, apoi Franţa, Statele Unite, China şi Indonezia. Cea mai mare parte a produselor prezintă produsele lactate.
General Mills, Inc.
Venit: 17.9 mlrd USD Cheltuieli pentru publicitate: 1.1 mlrd USD Profit: 1.8 mlrd USD Nr. angajaţilor: 43 000
General Mills este mai uşor recunoscut pe piaţa Americii de Nord cu brand-uri ca Betty Crocker, Green Giant şi Pillsbury. Cu toate acestea, compania obţine materie primă şi din alte ţări, iar cifra de afaceri o plasează cu succes în Top 10.
Kellogg Co.
Venit: 14.8 mlrd USD Cheltuieli pentru publicitate: 1.1 mlrd USD Profit: 1.8 mlrd USD Nr. angajaţilor: 30 277
Printre topul companiilor de produse alimentare, Kellogg este cea mai mică după venit. Cu toate acestea, compania a obţinut aproape 15 miliarde de dolari SUA din vânzări, având la dispoziţie 30 mii de angajaţi. În 2012, compania a achiziţionat Keebler şi Pringles la un preţ de 2.7 mlrd USD. Conform informaţiei prezentate de Kellogg, aceasta produce peste 1600 diferite tipuri de produse alimentare, inclusiv cereale şi biscuiţi, care sunt comercializate în peste 180 ţări ale lumii.
Mars, Inc.
Venit: 33.0 mlrd USD Cheltuieli pentru publicitate: 2.2 mlrd USD Profit: N/A Nr. angajaţilor: 60 000
Mars este unica companie din această listă care este de tip închis. Marsdeţine câteva mărci de ciocolate cu renume, printre care: M&Ms, Milky Way, Snickers şi Twix. În portofoliul său mai sunt şi o serie de mărci de alimentaţie generală ca Uncle Ben’s, la fel şi seria de gume de mestecat Wrigley.
Mondelez International, Inc.
Venit: 35.3 mlrd USD Cheltuieli pentru publicitate: 1.9 mlrd USD Profit: 3.9 mlrd USD Nr. angajaţilor: 107 000
În 2012, Kraft Foods s-a divizat în două companii separate, Kraft Foods Group şi Mondelez. Pe când Kraft Foods Group a luat brand-urile nord-americane de produse alimentare, Mondelez şi-a luat snack-urile şi dulciurile, care includ Cadbury, Nabisco, Oreo, Trident şi multe altele. Compania a obţinut venituri peste 35 miliarde dolari SUA şi deţine active în valoare peste 72 miliarde USD.
Nestlé S.A.
Venit: 103.5 mlrd USD Cheltuieli pentru publicitate: 3.0 mlrd USD Profit: 11.2 mlrd USD Nr. angajaţilor: 333 000
Această companie după mai mulţi criterii îşi merită locul în acest top. Nestlé este cea mai mare din lista companiilor prezentate, cu peste 92 miliarde franci elveţienii venit obţinut în anul precedent. Iar numărul enorm de angajaţi demonstrează cât de mare este această corporaţie. Nu cred că este nevoie de menţionat portofoliul vast de branduri cunoscute în lumea întreagă.
PepsiCo Inc.
Venit: 66.4 mlrd USD Cheltuieli pentru publicitate: $2.5 mlrd USD Profits: 6.7 mlrd USD Nr. angajaţilor: 274 000
Pe lângă brandurile deţinute de apă dulce ca Pepsi, Mountain Dew şi Gatorade, PepsiCo deţine şi câteva alimentare ca Tostitos, Doritos, Quaker şi multe altele.
Unilever Group
Venit: 68.5 mlrd USD Cheltuieli pentru publicitate: 7.4 mlrd USD Profits: 6.7 mlrd USD Nr. angajaţilor: 174 381
Produsele Unilever nu sunt limitate doar la categoria băuturilor şi mâncării. Compania mai comercializează şi produse de igienă personala şi pentru uz casnic. Dar, numai în 2013 business-ul cu băuturi răcoritoare şi alimentare a adus companiei 23 miliarde Euro din totalul venitului de 50 miliarde Euro. Printre brandurile cunoscute se includ Lipton tea, maioneza Hellmann’s şi îngheţata Ben & Jerry’s.
Evident, informaţia prezentată este doar ceva superficial şi n-am reuşit să Vă prezentăm mai detaliat despre fiecare corporaţie sau brand în parte. Chiar şi aşa, Vă puteţi deja crea o imagine clară despre sutele de miliarde obţinute într-oo industrie strategică, care până la urmă este gestionată de către un număr mic de companii internaţionale.